Goda nyheter om lagstiftningen gällande utsläpp i Östersjön

05.12.2024 kl. 05:54

Den här veckan godkände riksdagen lagförslaget om att förbjuda fartygs utsläpp i Östersjön, vilket är en betydelsefull åtgärd för att förbättra havets välmående. Östersjöns unika ekosystem gör det extra sårbart för våra handlingar, vilket ställer krav på oss att agera ansvarsfullt. Att förbättra välmåendet för såväl Östersjön som Skärgårdshavet kräver en helhetssyn. Detta är inte en fråga för en enskild sektor eller bransch – det handlar om en gemensam ansträngning på alla nivåer.

 

Idag är det, märkligt nog, fortfarande lagligt för fraktfartyg att släppa ut sitt avloppsvatten direkt i Östersjön. Trots att många hamnar erbjuder möjligheten att tömma toalettavfall utan extra kostnad, väljer majoriteten av fartygen att spola ut avfallet i havet. Samma sak gäller skrubbersystem, en teknik för att minska svavelföreningar i fartygens avgaser. Systemet använder havsvatten för att rengöra avgaserna, vilket förhindrar förorening av luften – men samtidigt leder till att föroreningarna dumpas i havet istället.

 

Låt oss göra en djupdykning i problematiken.

Det finns olika typer av skrubbersystem: öppna, slutna och hybrid. Det öppna systemet tömmer tvättvattnet med alla föroreningar rakt i havet. Det handlar om en tjock sörja som kan uppgå till flera tiotals kilo per dag. Med ett slutet system tar man till vara avfallet, men avtappningsvattnet med farliga ämnen släpps ändå ut i vattnet. Majoriteten av fartygen som rör sig på Östersjön använder öppna system även om alternativ finns. När jag hörde att det överhuvudtaget är tillåtet för fartygen att släppa ut föroreningarna blev jag väldigt förvånad. Varför tillåter vi det här?

 

I regeringsförhandlingarna kom man överens om att förbjuda utsläpp av fartygens sköljvatten, matavfall, tvättvatten från svavelskrubbrar och toalettavfall på Finlands territorialvatten. Förslaget har varit på utlåtanderunda och enligt propositionen vill man förbjuda utsläpp av renat toalettavfall och tvättvatten av svavelskrubbar från öppna system från och med juli 2025. Tvättvattnet från slutna system vill man förbjuda från och med 2029. För SFP har det varit viktigt att vi följer samma tidtabell som Sverige och Danmark, så Finland inte blir efter i den gröna omställningen gällande Östersjön. Det vore också konstigt om lagstiftningen kring utsläpp varierade runtom Östersjön, eftersom havet inte känner gränser.

 

Vi hamnar här i en balansgång mellan nödvändiga miljöåtgärder och kostsamma investeringar. Allting har en prislapp, och de förslag som diskuteras innebär också konsekvenser för våra företag. Men hur länge kan vi fortsätta att betala med Östersjöns välmående? Helcoms hotspotlista påminner oss om att alla sektorer – från enskilda individer till företag och sjöfartsindustrin – måste ta sitt ansvar. Det räcker inte att vissa aktörer satsar på miljövänliga lösningar, om inte hela kedjan följer efter. För att pressa kostnader tenderar kunderna att välja de alternativ som enbart uppfyller minimikraven i lagstiftningen, vilket riskerar att skapa halvhjärtade insatser.

 

Finland har potential att stärka sin lagstiftning och bli en föregångare, men vi måste vara medvetna om utmaningarna. Konkurrenskraften i vår ekonomi är viktig, men den bör inte ske på bekostnad av vår gemensamma framtid. Därför är det avgörande att lagstiftningen i Östersjöländerna följer samma miljökrav, så att vi tillsammans kan skydda havet. Hur länge kan vi vänta med att agera? Svaret är inte hemskt länge till.

Sandra Bergqvist

Gruppanföranden

Responsdebatt om första tilläggsbudgeten

Trots att vi skött vår egen ekonomiska politik bra de senaste åren och kunnat både förbättra välfärden och korta av på vår statsskuld är vi mitt i den ekonomiska kris som startade i höstas på fastighetsmarknaden i USA och snabbt spred sig. Alla undersökningar pekar på att vi får lov att räkna med kärva år. Hur kärva de blir vet vi väl med säkerhet först efteråt. Nu måste vi hålla hjulen i rullning, stimulera sysselsättningen och upprätthålla tryggheten och basservicen för alla. Samtidigt måste vi ta sikte på en framtid där sysselsättningsgraden är hög, eftersom det utgör grunden för en hållbar välfärd.
18.03.2009 kl. 16:00

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00