Regeringen skrotar onödig byråkrati samtidigt som listan växer.

14.09.2024 kl. 12:57

 

Som nyvald riksdagsledamot, med en fjärdedel av mandatperioden avklarad, blir det full fart rakt in i elden direkt från början. Förra veckan hölls regeringens budgetförhandlingar för nästa års budget, och som det redan då informerades, blev resultatet en jackpot för Österbotten, då det kommer till infrastruktursatsningar i hela vårt landskap. En av de större satsningarna är de 15 miljoner, som regeringen öronmärker för reparationer av den för oss viktiga Kasköbanan. Men, som vi också vet, varade inte festen särskilt länge. I tisdags meddelade trafikledsverket att man avslutar trafiken på banan i minst 3 år då en bro i Ilmola sägs vara förbrukad. Noteras bör, att längs med banan uppges totalt 26/35 broar vara i dåligt skick, om inte i lika dåligt skick. Frågan vi nu behöver ställa oss. Vem är det som styr? Finlands regering eller trafikledsverket? Det kan omöjligt få ta 3 år att hitta finansiering för det som repareras bör, när den politiskt uttalade viljan är glasklar. Jag kan i alla fall garantera att SFP i regering och riksdag på bred front arbetar för att trafiken återupptas så fort som möjligt.

Ett av de stora projekten som regeringspartierna nu fått i mål är den nya listan på normer (läs byråkrati) som ska avvecklas. Många av de över 30 normer som vi kommer att se över handlar om bygg- och transportbranschen. Vi kommer bland annat att slå ihop olika tillståndskort inom byggbranschen och begränsa deras antal. Vi kommer att se till att olika tillståndstjänster fås från en och samma lucka och göra det lättare för lantbruksproducenter att bygga produktionsbyggnader, utan att NTM-centralerna och övriga myndigheter överklagar byggbeslutet. Det senare har varit ett stort problem på vissa områden i Finland.

Gällande transportbranschen luckras kör- och vilotiderna upp så att de mer motsvarar europeisk standard, vilket yrkeschaufförerna länge har väntat på. Och gällande våra kommuner så backar vi gällande kravet på att belysningsstolparna behöver fästas i stora betongfundament. I praktiken har det fördubblat kostnaden för utbyggnad av belysning längs kommunernas vägar.

Alla punkter på listan är välkomna och arbetsgruppens nästa lista är redan under beredning för att offentliggöras kring årsskiftet. Den stora utmaningen för oss alla är ändå, att inte öka mängden byråkrati. Det tragiska fallet kring flodpärlmusslan, där vänsteroppositionen nu ropar efter ny lagstiftning, är ett bra exempel.

Christoffer Ingo

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om beredskap i EU:s stridsgrupp 1.7–31.12.2020

Gruppanförande 6.5.2020, Eva Biaudet, Svenska riksdagsgruppen
06.05.2020 kl. 18:00

Regeringens exitstrategi, coronakrisen

Remissdebatt 6.5.2020, gruppanförande, Anders Adlercreutz
06.05.2020 kl. 14:57

Planen för de offentliga finanserna för 2021-2024

Gruppanförande 21.4.2020, Veronica Rehn-Kivi, Svenska riksdagsgruppen
21.04.2020 kl. 15:00

Remissdebatt om beredskapslagarna 17.3.2020

Gruppanförande, Anders Adlercreutz, Svenska riksdagsgruppen
17.03.2020 kl. 18:00

Riksmötets öppningsdebatt 11.2.2020

Gruppanförande, Anders Adlercreutz, Svenska riksdagsgruppen
11.02.2020 kl. 15:00

Interpellationsdebatt al-Hol

Gruppanförande hållet av ledmot Eva Biaudet
17.12.2019 kl. 15:00

Responsdebatt budgeten 2019

Gruppanförande hållet av gruppordförande Anders Adlercreutz
17.12.2019 kl. 11:00