Regeringen har beslutat att bland annat Sjundeå stationsområde ska förbättras vilket inkluderar förbättrandet av perrongen samt utbyggande av ett ståspår. Därtill kommer man att göra förbättringar på banan i Kyrkslätt samt mellan Ingå och Karis. Även en del tunnlar mellan Karis och Salo ska förbättras. Likaså ska en slutlig planering av en mötesplats för tågen i Sjundeå utarbetas, och planer på en lättrafikled från Ingå station till Ingå centrum och ett stickspår till Joddböle hamnområde i Ingå.
-Det är jättefint att vi äntligen får fart på förbättrandet av kustbanan. Jag är speciellt glad över att Sjundeå station äntligen får sina välbehövliga satsningar. Nu kan vi skapa förutsättningar för bättre närtågstrafik från och till Sjundeå. Det här skapar även goda förutsättningar för Sjundeås utveckling, säger Wickström.
Wickström ser att det är bra att man nu planerar färdigt en mötesplats för tågen i Sjundeå. Det här är en viktig öppning med tanke på framtiden enligt honom.
-Nu gäller det att satsa på kustbanan och bevisa att vi kan förkorta resetiden mellan Helsingfors och Åbo. I framtiden står vi inför en tuff kamp för att bevara tågtrafiken från Västnyland till Helsingfors och Åbo ifall Västbanan blir av. Det blir inte enkelt, men en grundförutsättning är att kustbanans livskraft garanteras, säger Wickström