Första regeringsåret och tack Anna-Maja

15.06.2024 kl. 06:03
I morgon söndag väljer SFP ny ordförande efter Anna-Maja Henriksson som lotsat partiet sen 2016.

Jag vill rikta ett stort tack till Anna-Maja för alla dessa år och även gratulera henne till att bli den första österbottniska SFP:aren invald i Europaparlamentet.

Det fina personliga röstetalet på över 50 000 röster är mycket stort – ett kvitto på väl utfört arbete. Det är otroligt viktigt att vi behåller vår plats i Bryssel också i fortsättningen.

Således är det dags för nästa steg för Anna-Maja. Det unnar jag henne. För lätt har det inte alltid varit som ordförande.

Det är ungefär ett år sedan SFP valde att gå med i regeringen med samlingspartiet, sannfinländarna och kristdemokraterna. Beslutet var svårt och krävde ett långt övervägande av oss i gruppen. Men vår medverkan i regeringen märks efter det första året. Finland skulle se annorlunda ut utan SFP i regeringen, även integrationsfrågor.

Regeringsprogrammet främjar Finlands tvåspråkighet betydligt mer än på länge, mer än i den förra regeringen. Som ett led i detta klubbades avgiftsfriheten kring det så kallade stora språkprovet i plenum i torsdag. Det handlar om språkexamen för statsförvaltningen som påvisar utmärkta kunskaper i finska eller svenska så att språkgrupperna behandlas mera jämlikt.

Vi satsar på svenskundervisningen i skolorna och har framgångsrikt påmint de övriga partierna att vi i varje beslut behöver beakta både finskan och svenskan. Vi är ett tvåspråkigt land, där svenskan ska behandlas jämlikt med finskan, och det behöver synas i regeringens arbete och beslut.

Regeringen satsar på barn och unga i form av fler undervisningstimmar i modersmål och matematik, allt för att främja baskunskaperna.

Vi har arbetat fram lösningar som gynnar investeringar inom den gröna omställningen vilket gynnar den Österbottniska kusten. Vi har även sett till att viktiga infrastruktursatsningar blir av de kommande åren – bland annat på riksåttan omkörningsfilerna på sträckan Lepplax-Edsevö och trafikarrangemangen i Karlebycentrum samt göra förbindelsevägen i Vasa fyrfilig samt förbättrande av flera vägar i regionen. Allt detta kommer inte av sig själv och det är i regeringen man påverkar. Så är den politiska realiteten.

Men, visst tiden i regeringen inte varit lätt. Många tuffa beslut har vi tvingats ta på grund av landets ekonomiska läge. Även förra sommaren var rasismdiskussionen utmanande. Detta tvingade regeringen att arbeta fram ett dokument för hur man arbetar för att motverka rasismen i Finland. Ett otroligt viktigt papper som måste följas upp.

Innan den kommande sommarledigheten kvarstår flera frågor i både riksdag och regering. Jag har själv tillbringat en hel del tid i YLE parlamentariska arbetsgrupp under vintern och våren och innan ledigheterna är målet att vi ska vara klara med arbetet om YLEs framtida roll och finansiering.

Den omdebatterade gränslagen är också aktuell. DCA-avtalet mellan USA och Finland, vilket kompletterar vårt Natomedlemskap, kommer också att behandlas innan sommarpausen.

Vi i SFP går mot ett spännande partiordförandeval. Oavsett vem av kandidaterna som bli vald kommer SFP att vara i trygga händer. Jag vill passa på att önska den blivande partiordförande lycka till med det kommande uppdraget och alla en riktigt skön fortsättning på sommaren.

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15