Den nya ägarpolitiska principbeslutet betonar ansvarsfullt ägande

23.05.2024 kl. 12:05
Europa- och ägarstyrningsminister Anders Adlercreutz har idag den 23 maj 2024 presenterat regeringens nya ägarpolitiska principbeslut. Principbeslutet är det centrala dokumentet som styr statens ägarstyrningsverksamhet i alla statsägda bolag.

– Staten ska förvalta sitt bolagsinnehav på ett ansvarsfullt och ändamålsenligt sätt. Det är utgångspunkten för ägarstyrningen. Staten äger helt eller delvis 73 bolag vars värde i årsskiftet uppgick till ca 37 miljarder euro – långsiktighet i ägarpolitiken är därför helt centralt, säger Adlercreutz.


Det ägarpolitiska principbeslutet uppdateras varje regeringsperiod. I det nya principbeslutet finns till exempel riskhantering och säkerhet med som ett nytt fokusområde för att återspegla att företagens verksamhetsomgivning har förändrats. Även konkurrensneutraliteten lyfts fram i enlighet med regeringsprogrammet.

– När bolag som helt eller delvis ägs av staten verkar på en konkurrensutsatt marknad är det speciellt viktigt att staten inte upplevs ha en konkurrensfördel. Det säkerställs genom tydlig och konsekvent ägarstyrning.

 Dessutom betonas företagsansvar och hållbarhet i större utsträckning än tidigare.

– De statsägda bolagen ska vara föregångare när det gäller företagsansvar. Det här återspeglas nu i principbeslutet. Fokus läggs på bolagens klimat- och miljöinsatser samt på bolagens ansvar när det gäller miljökonsekvenser och konsekvenser för de mänskliga rättigheterna genom hela värdekedjan. Förutsättningen är att samhällsansvar ingår i bolagens strategi, affärsmodell och ersättningar till ledningen. Det är viktigt att staten visar vägen också vad gäller företagens samhällsansvar.

– I fortsättningen kommer ett program för samhällsansvar att sammanställas regelbundet för att staten ska kunna följa upp effekterna av sitt hållbarhetsarbete. Det är jag glad över.

Principbeslutet om statens ägarpolitik hittas på statsrådets hemsidor via denna länk. LÄNK
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45