Framtidens skola stakas nu

06.11.2023 kl. 13:10
Jaha, ännu en sådan rubrik. Detta har vi tänkt göra och även gjort flera gånger tidigare - måste vi faktiskt ändra på något just nu då vi äntligen utlovats arbetsro?

Kanske du tänkte så då du läste rubriken? Jag förstår dig mycket väl.

Inledningsvis, det blir mera arbetsro i skolorna de kommande åren. Det behöver hela skolvärlden. Färre projekt - mera fokus på basuppgiften. I ca 15 års tid har vi hört larmrapporter om försämrade studieresult. Massor har gjorts men dessvärre har resultaten försämrats även om lärarna kämpat otroligt hårt för att trenden ska vända. Problemen är många - frågan är betydligt bredare än det vi sker i klassrummen och i skolan - det vet vi!

 

Skolan ska leva i tiden och vi behöver en grundlig diskussion på alla nivåer om vad framtidens skola är och speciellt vad ska den ge för färdigheter. Inom kort inleder regeringen ett omfattande framtidsarbete kring grundskolan. Jag är glad över att en parlamentarisk arbetsgrupp tillsätts som stöd för arbetet eftersom det inte finns utrymme att politisera frågan om utbildningens framtid.

Framtiden för den finländska utbildningen skall byggas för flera tiotals år och därför är det viktigt att arbetet sker parlamentariskt. Det möjliggör en kritisk granskning och en utveckling av utbildningsväsendet över mandatperioder.

Samtidigt är det i arbetet viktigt att identifiera vilka kunskaper våra barn och unga behöver i framtiden - vid sidan av baskunskaperna. Teknologin och digitaliseringen har tagit enorma framsteg de senaste åren. Det samma gäller den hållbara utvecklingen.

Den nya teknologin Chat GPT påverkar utbildningen redan nu. Chat GPT använder sig av maskininlärning och AI för att analysera frågor och uppmaningar i form av text. Då man frågar Chat GPT om vilka kunskaper som kommer att behövas på den framtida arbetsmarknaden är svaret i första hand kunskaper inom teknologi och digitalisering. Detta betyder att också undervisningen bör utvecklas åt det hållet och jag tror att Chat GPT är något på spåret i sitt svar.

Den artificiella intelligensen kommer ändå aldrig kunna ersätta den mänskliga kontakten eller förmågan att analysera och tänka kritiskt. Vi behöver även i fortsättningen ha ett brett kontaktnät till personer som besitter olika typer av kunskap för att kunna klara oss. De nya teknologiska innovationerna kan hjälpa oss i att skapa ett ännu bättre samhälle ifall vi lyckas använda dem rätt och inte glömmer bort den mänskliga kontakten.

Mikko Ollikainen

Gruppanföranden

Ramarna för statsfinanserna 2014-2017

Gruppanförandet framfört av riksdagsledamot Mats Nylund 9.4 2013.
09.04.2013 kl. 15:00

Den internationella energi- och klimatpolitiken.

Riksdagsledamot Christina Gestrin framförde gruppanförandet i remissdebatten om den nationella energi- och klimatpolitiken 3.4 2013.
03.04.2013 kl. 15:00

Boende till skäligt pris.

Riksdagsledamot Astrid Thors. Gruppanförande 20.3 2013 i debatten om interpellation om boende till skäligt pris.
20.03.2013 kl. 14:38

Regionförvaltningsreformen

Gruppanförande 5.3 2013 hållet av riksdagsledamot Ulla-Maj Wideroos. Tema: Statsrådets redogörelse till riksdagen om verkställandet och utfallet av regionförvaltningsreformen
05.03.2013 kl. 15:12

Gruppanförande om butikernas öppettider 20.2 2013

Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars. Då butikernas öppettider liberaliserades 2009 förutsatte riksdagen att regeringen inom tre år avger en redogörelse för vilka effekterna blev i ett tiotal uppräknade avseenden. Det måste kunna sägas rent ut att den redogörelse som nu föreligger i några avseenden är en lätt besvikelse. Några av de centrala effekterna har egentligen inte utretts alls.
20.02.2013 kl. 15:00

Inerpellation om regeringens ekonomiska- och industripolitik

Gruppanförande den 13.2 2013. Riksdagsledamot Lars Erik Gästgivars.
13.02.2013 kl. 14:00

Gruppanförande vid riksmötets öppningsdebatt

Gruppordförande Mikaela Nylander höll svenska riksdagsgruppens anförande i samband med riksmötets öppning 12.2 2013
12.02.2013 kl. 14:00