Interpellation om regeringens försummelser med att påverka i EU när det gäller restaureringsförordningen

09.11.2022 kl. 14:50
Gruppanförandet hållet av ledamot Anders Norrback.

Ärade talman, 

Svenska riksdagsgruppen och SFP anser det vara av central betydelse att vi sätter fokus på hur Finland kan påverka slutresultatet i kommissionens förslag till restaurering av natur på det absolut mest ändamålsenliga sättet. Ett konstruktivt förhållningssätt gynnar oss på flera olika plan. Svenska riksdagsgruppen poängterar att det därför är mycket viktigt att vi spelar våra kort rätt.

 

Ärade talman,

skogen har en speciell plats i våra hjärtan och kallas inte obefogat till vårt gröna guld. Skogen spelar en viktig roll för vår ekonomi, skapar jobb, exportintäkter, erbjuder rekreation och värdefulla naturupplevelser samtidigt som den utgör en betydande egendomsmassa för finska skogsägare. Skogen har också en viktig uppgift som kolsänka och som ekosystem. Med återanvändbara produkter av en förnybar råvara kan vi dessutom gå över från det fossila till ett klimatsmartare samhälle. Här finns flera framtida möjligheter. Den är helt enkelt en viktig resurs och det är klart att vi ska värna om vår skog. Vi bör även se till att den grundlagstryggade äganderätten alltid respekteras. Exempelvis har de frivilliga Metso och Helmi programmen varit mycket framgångsrika när det kommer till att trygga biologisk mångfald, samtidigt som de respekterat äganderätten.   

 

Ärade talman,

när nästintill 75 procent av Finlands areal är skog betyder det samtidigt att restaureringsförordningen skulle ha stora konsekvenser för Finland. Regeringen har varit väldigt tydlig med att kostnaderna som förordningen medför ska avsevärt ner och att medlemsstaternas olika utgångslägen ska beaktas. Det samma gäller kompetensfördelningen – regeringen har explicit poängterat att skogspolitik är och ska förbli även i fortsättningen en nationell angelägenhet. Detta har tydligt stöd i EU:s grundfördrag men backas även upp i regeringens EU-redogörelse och otaliga regeringens ståndpunkter. Det råder inget tvivel om saken. Av den orsaken var också regeringens begäran om utlåtande från rådets rättstjänst gällande förslagets förenlighet med subsidiaritetsprincipen mycket befogad och visar att regeringen varit aktiv.

 

Ärade talman,

regeringen har gjort flera framtidssatsningar för ett klimatsmartare Finland. Vi har gjort storsatsningar på grön omställning och dessutom har vi stiftat en ny klimatlag och gett regeringens proposition till naturvårdslag. Här i riksdagen har det sällan talats så mycket om klimat och vår gemensamma framtid som under den här regeringsperioden. Restaureringsförordningen har i sig ett gott syfte, och det är även i Finlands intresse att EU-länderna lyckas göra ändamålsenliga biodiversitetåtgärder, men när det kommer till skogsfrågor är faktumet det att naturen i hela Europa ser olika ut.

 

Ärade talman,

regeringen njuter Svenska riksdagsgruppens fulla förtroende. Det är inget överraskande att när regeringsperioden lider mot sitt slut tar oppositionen allt oftare fram sitt tyngsta parlamentariska artilleri och framställer en interpellation. Det handlar om ett ytterst tungt vapen som avser att fälla regeringen. Ja, det är sant att samtidigt som kommissionens förslag om restaureringsförordningen har i sig ett gott syfte, så väcker den även oro på en del punkter. Det är precis därför vi måste göra allt vi kan för att påverka innehållet mot det bättre. Det kan vi säkert alla här i plenisalen enas om.

Ärade talman,

skulle Finlands förhandlingsposition bli bättre genom att regeringen faller? Svaret på den frågan är nej, så är det självfallet inte, eftersom det skulle enbart försvåra vårt påverkningsarbete. Att fälla regeringen samtidigt som det är kritiskt läge att påverka förslaget på EU-nivå kan inte ses som ansvarsfull politik mot det finska folket.

Svenska Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35