Interpellation om regeringens försummelser med att påverka i EU när det gäller restaureringsförordningen

09.11.2022 kl. 14:50
Gruppanförandet hållet av ledamot Anders Norrback.

Ärade talman, 

Svenska riksdagsgruppen och SFP anser det vara av central betydelse att vi sätter fokus på hur Finland kan påverka slutresultatet i kommissionens förslag till restaurering av natur på det absolut mest ändamålsenliga sättet. Ett konstruktivt förhållningssätt gynnar oss på flera olika plan. Svenska riksdagsgruppen poängterar att det därför är mycket viktigt att vi spelar våra kort rätt.

 

Ärade talman,

skogen har en speciell plats i våra hjärtan och kallas inte obefogat till vårt gröna guld. Skogen spelar en viktig roll för vår ekonomi, skapar jobb, exportintäkter, erbjuder rekreation och värdefulla naturupplevelser samtidigt som den utgör en betydande egendomsmassa för finska skogsägare. Skogen har också en viktig uppgift som kolsänka och som ekosystem. Med återanvändbara produkter av en förnybar råvara kan vi dessutom gå över från det fossila till ett klimatsmartare samhälle. Här finns flera framtida möjligheter. Den är helt enkelt en viktig resurs och det är klart att vi ska värna om vår skog. Vi bör även se till att den grundlagstryggade äganderätten alltid respekteras. Exempelvis har de frivilliga Metso och Helmi programmen varit mycket framgångsrika när det kommer till att trygga biologisk mångfald, samtidigt som de respekterat äganderätten.   

 

Ärade talman,

när nästintill 75 procent av Finlands areal är skog betyder det samtidigt att restaureringsförordningen skulle ha stora konsekvenser för Finland. Regeringen har varit väldigt tydlig med att kostnaderna som förordningen medför ska avsevärt ner och att medlemsstaternas olika utgångslägen ska beaktas. Det samma gäller kompetensfördelningen – regeringen har explicit poängterat att skogspolitik är och ska förbli även i fortsättningen en nationell angelägenhet. Detta har tydligt stöd i EU:s grundfördrag men backas även upp i regeringens EU-redogörelse och otaliga regeringens ståndpunkter. Det råder inget tvivel om saken. Av den orsaken var också regeringens begäran om utlåtande från rådets rättstjänst gällande förslagets förenlighet med subsidiaritetsprincipen mycket befogad och visar att regeringen varit aktiv.

 

Ärade talman,

regeringen har gjort flera framtidssatsningar för ett klimatsmartare Finland. Vi har gjort storsatsningar på grön omställning och dessutom har vi stiftat en ny klimatlag och gett regeringens proposition till naturvårdslag. Här i riksdagen har det sällan talats så mycket om klimat och vår gemensamma framtid som under den här regeringsperioden. Restaureringsförordningen har i sig ett gott syfte, och det är även i Finlands intresse att EU-länderna lyckas göra ändamålsenliga biodiversitetåtgärder, men när det kommer till skogsfrågor är faktumet det att naturen i hela Europa ser olika ut.

 

Ärade talman,

regeringen njuter Svenska riksdagsgruppens fulla förtroende. Det är inget överraskande att när regeringsperioden lider mot sitt slut tar oppositionen allt oftare fram sitt tyngsta parlamentariska artilleri och framställer en interpellation. Det handlar om ett ytterst tungt vapen som avser att fälla regeringen. Ja, det är sant att samtidigt som kommissionens förslag om restaureringsförordningen har i sig ett gott syfte, så väcker den även oro på en del punkter. Det är precis därför vi måste göra allt vi kan för att påverka innehållet mot det bättre. Det kan vi säkert alla här i plenisalen enas om.

Ärade talman,

skulle Finlands förhandlingsposition bli bättre genom att regeringen faller? Svaret på den frågan är nej, så är det självfallet inte, eftersom det skulle enbart försvåra vårt påverkningsarbete. Att fälla regeringen samtidigt som det är kritiskt läge att påverka förslaget på EU-nivå kan inte ses som ansvarsfull politik mot det finska folket.

Svenska Riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15