Finland ska vara diskrimineringsfritt och jämlikt

14.09.2022 kl. 15:00
Riksdagen har idag (14.9) diskuterat den jämställdhetspolitiska redogörelsen i remissdebatt. Redogörelsen har färdigställts under ledning av ministern för nordiskt samarbete och jämställdhet, Thomas Blomqvist.

– Redogörelsen är i grunden ett strategiskt dokument som styr regeringens verksamhet och som innehåller linjedragningar om de långsiktiga nationella jämställdhetsmålen. Redogörelsen bygger på en stark bas i de grundläggande mänskliga rättigheterna och för att dessa ska kunna förverkligas måste vi fortsätta vårt långsiktiga arbete för jämställdhet, säger Blomqvist.

– Redogörelsen innehåller linjedragningar om att Finland ska vara ett diskrimineringsfritt och jämlikt samhälle, gällande all verksamhet. Den innehåller även linjedragningar om bland annat att alla ska få leva utan könsrelaterat våld och att alla ska ha jämlik makt att påverka sitt eget liv och samhället, oavsett kön, konstaterar Blomqvist.

Statsrådet gav historiens första rapport om jämställdhet mellan kvinnor och män till riksdagen 2010. Samhället har dock förändrats under tio år och den nuvarande regeringen har förbundit sig till att ge en ny redogörelse som bättre beskriver läget idag.

– De senaste åren har lärt oss att de inte är lätt att förutsäga vad som kommer att hända, men i utarbetandet av redogörelsen har vi försökt förutse samhällsförändringar och hur de påverkar jämställdheten mellan könen, säger Blomqvist.

Blomqvist är nöjd med riktlinjerna i redogörelsen som har tagits fram i gott samarbete med intressenter, experter och forskare.

– Jag är väldigt glad över att vi idag kunde ha en remissdebatt om detta mycket viktiga dokument som berör livets alla områden och skeden. Det är vår, beslutsfattarnas, uppgift att främja, inte bara jämställdhetspolitiken, utan hela det finska samhället i linje med denna vilja, avslutar Blomqvist.

Thomas Blomqvist

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35