Ukrainahjälpen

13.05.2022 kl. 10:13
Riksdagen har den här veckan i skuggan av utrikes- och säkerhetspolitiken behandlat klart regeringens integrationspolitiska redogörelse gällande hur vi på bästa sätt kan integrera de människor som kommer till Finland, av olika orsaker.

Vissa flyttar till Finland på grund av arbete, andra på grund av kärlek. För tillfället har många kommit för att man flyr undan ett fruktansvärt krig. Det är viktigt att vi tar hand om alla dessa människor och integrerar dem i vårt samhälle oavsett om de tänkt stanna för evigt, eller bara en stund.

 

På Åland bor över 100 olika nationaliteter. De har också kommit till Åland av olika orsaker och har hjälpt och hjälper att bygga det åländska samhället vidare. Vårt samhälle har överlag varit duktiga på integration, men det finns så klart alltid saker som kan förstärkas ytterligare.

 

Rysslands brutala anfallskrig på Ukraina har inneburit att många miljoner människor har behövt fly sina hem. Över 7 miljoner har flytt till andra orter inom Ukraina, medan över 5,5 miljoner människor, alltså lika många som hela Finlands befolkning, flytt till andra länder, också hit till Åland.

 

På Åland finns det människor som använt en betydande del av sin vakna tid sedan kriget med att hjälpa dem som flytt från Ukraina. Det finns många ålänningar som har gjort massor för att hjälpa, som rest till gränsen, som hjälpt med att skaffat fram boenden, som förmedlat arbete och som håller kontakten med de familjer och enskilda som kommit. Alla dessa ålänningar förtjänar en enorm eloge för sina insatser som också bidrar till integrationen i samhället.

 

Ingen vet hur länge de som flytt Ukraina måste vara på flykt. Många vill flytta tillbaka så fort det är möjligt och därför är andelen av flyktingar som stannat i grannlandet Polen så stort. Tyvärr är det ändå omöjligt att säga när det kan bli möjligt att återvända. Kriget visar tyvärr inga tecken på att ta slut och när det väl tar slut måste allt det som bombats sönder och förstörts återbyggas. Eftersom det är omöjligt att förutspå är det viktigt att aktivt jobba med integrationen så att alla finner sin plats i det nya samhället man kommit till. Även om man drömmer om att få flytta tillbaka när det är tryggt, och då kommer göra det, är det då inte bort från någon om man haft det bra, att man på Åland lärt sig svenska, fått gå i skola eller jobbat. Här kan vi alla hjälpa.

 

I nyhetsflödet är det största fokuset ofta på den vapenhjälp som Ukraina fått och får. Den är livsviktig för att Ukraina ska kunna lyckas slå vakt om sin självständighet. På samma sätt hade Finland för 80 år inte lyckats med det utan den vapenhjälp vi då fick utifrån. Men vid sidan av vapenhjälpen är den humanitära hjälpen lika viktig. Det är inte antingen eller, utan det är både och.

 

Ukraina får hjälp också med andra saker som kanske inte syns utåt, exempelvis genom att trygga den digitala infrastrukturen. Vi vet inte hur många utländska datasäkerhetsexperter som finns i landet. De som talar om det, vet inte, och de som vet talar inte. Men vi vet att hjälpen är betydande för att hjälpa till att försvara den civila infrastrukturen i Ukraina mot hackerattacker.

 

Hjälpen till Ukraina som alla bidrar med efter egen förmåga är ytterst betydelsefull. Att hjälpa dem som flytt från Ukraina till Åland är viktigt och att vi tar hand om dem och alla andra som kommer till Åland och Finland. Tack till alla frivilliga som gör dessa viktiga insatser.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15