Ukrainahjälpen

13.05.2022 kl. 10:13
Riksdagen har den här veckan i skuggan av utrikes- och säkerhetspolitiken behandlat klart regeringens integrationspolitiska redogörelse gällande hur vi på bästa sätt kan integrera de människor som kommer till Finland, av olika orsaker.

Vissa flyttar till Finland på grund av arbete, andra på grund av kärlek. För tillfället har många kommit för att man flyr undan ett fruktansvärt krig. Det är viktigt att vi tar hand om alla dessa människor och integrerar dem i vårt samhälle oavsett om de tänkt stanna för evigt, eller bara en stund.

 

På Åland bor över 100 olika nationaliteter. De har också kommit till Åland av olika orsaker och har hjälpt och hjälper att bygga det åländska samhället vidare. Vårt samhälle har överlag varit duktiga på integration, men det finns så klart alltid saker som kan förstärkas ytterligare.

 

Rysslands brutala anfallskrig på Ukraina har inneburit att många miljoner människor har behövt fly sina hem. Över 7 miljoner har flytt till andra orter inom Ukraina, medan över 5,5 miljoner människor, alltså lika många som hela Finlands befolkning, flytt till andra länder, också hit till Åland.

 

På Åland finns det människor som använt en betydande del av sin vakna tid sedan kriget med att hjälpa dem som flytt från Ukraina. Det finns många ålänningar som har gjort massor för att hjälpa, som rest till gränsen, som hjälpt med att skaffat fram boenden, som förmedlat arbete och som håller kontakten med de familjer och enskilda som kommit. Alla dessa ålänningar förtjänar en enorm eloge för sina insatser som också bidrar till integrationen i samhället.

 

Ingen vet hur länge de som flytt Ukraina måste vara på flykt. Många vill flytta tillbaka så fort det är möjligt och därför är andelen av flyktingar som stannat i grannlandet Polen så stort. Tyvärr är det ändå omöjligt att säga när det kan bli möjligt att återvända. Kriget visar tyvärr inga tecken på att ta slut och när det väl tar slut måste allt det som bombats sönder och förstörts återbyggas. Eftersom det är omöjligt att förutspå är det viktigt att aktivt jobba med integrationen så att alla finner sin plats i det nya samhället man kommit till. Även om man drömmer om att få flytta tillbaka när det är tryggt, och då kommer göra det, är det då inte bort från någon om man haft det bra, att man på Åland lärt sig svenska, fått gå i skola eller jobbat. Här kan vi alla hjälpa.

 

I nyhetsflödet är det största fokuset ofta på den vapenhjälp som Ukraina fått och får. Den är livsviktig för att Ukraina ska kunna lyckas slå vakt om sin självständighet. På samma sätt hade Finland för 80 år inte lyckats med det utan den vapenhjälp vi då fick utifrån. Men vid sidan av vapenhjälpen är den humanitära hjälpen lika viktig. Det är inte antingen eller, utan det är både och.

 

Ukraina får hjälp också med andra saker som kanske inte syns utåt, exempelvis genom att trygga den digitala infrastrukturen. Vi vet inte hur många utländska datasäkerhetsexperter som finns i landet. De som talar om det, vet inte, och de som vet talar inte. Men vi vet att hjälpen är betydande för att hjälpa till att försvara den civila infrastrukturen i Ukraina mot hackerattacker.

 

Hjälpen till Ukraina som alla bidrar med efter egen förmåga är ytterst betydelsefull. Att hjälpa dem som flytt från Ukraina till Åland är viktigt och att vi tar hand om dem och alla andra som kommer till Åland och Finland. Tack till alla frivilliga som gör dessa viktiga insatser.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35