Övertygande helhet med sporrande element

11.02.2022 kl. 16:38
Regeringen har idag 11.2.2022 kommit överens om åtgärder för att stärka den offentliga ekonomin med 110 miljoner euro.  Paketet innehåller flera åtgärder för att främja sysselsättningen och därmed stärka den offentliga ekonomin.

– Det är en balanserad helhet som uppfyller de mål vi ställt. Man klarar sig ingen vart med bara käpp, utan det behövs också morot och stöd. I det här paketet finns många bra sporrande åtgärder som riktar sig på specifika problem på arbetsmarknaden, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anders Adlercreutz.

Ett av besluten handlar om att man skall se över hur den inkomstrelaterade arbetslöshetsersättningen kalkyleras. 

– Den sk. ”eurofieringen” kommer att göra arbetslöshetsersättningssystemet mer sporrande och rättvist. Det är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Adlercreutz.

Regeringen beslöt dessutom att den tillfälliga höjningen av studerandes inkomstgränser blir permanent från och med år 2023. Det är något som SFP har länge jobbat aktivt för.

– Det är mycket viktigt att man får arbetserfarenhet i ett tidigt skede. Den nuvarande situationen där studeranden inte tar emot arbete för att de inte vill bli av med sitt studiestöd gagnar ingen. Det är ett stort steg framåt som kommer att föra mycket gott med sig, säger Adlercreutz.

Regeringen har redan tidigare fattat beslut om en stor mängd sysselsättningsfrämjande åtgärder. Många av dem är märkbara strukturella reformer som till exempel slopandet av pensionsslussen, som anses vara en starkt bidragande orsak till det att arbetslösheten är stor bland äldre arbetsföra befolkningen. Med detta paket tar vi igen ett steg närmare den sysselsättningsgrad på 80% som SFP eftersträvar. 

 
Anders Adlercreutz

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35