Arbetskraftsbristen måste få mer fokus

10.12.2021 kl. 08:01

Mycket fokus i den politiska ekonomiska debatten handlar om skattepolitiken, budgetfrågor och arbetsmarknad. En fråga som det inte fokuseras tillräckligt på är bristen på arbetskraft som är stor i många branscher.

Tidigare i höst slog restaurangbranschen i Finland larm om att det saknas över 40 000 arbetstagare i sektorn. Antalet lediga jobb och bristen på personal är så stor att restauranger behövt skära ner kundplatser eller i vissa fall stänga helt. Både snabbmatskedjor som Hesburger och Subway har i Helsingfors haft stängda restauranger på grund av personalbrist, men det gäller också finare restauranger. Det här är inte ett finländskt problem utan ett problem som Berlin, Köpenhamn, London och andra platser rapporterat om. Åländska restauranger har också känt av det.

Pandemin och resebegränsningar gör fortfarande att många inte bokar resor långt bort. Det finns således inga tecken på att nästa sommars turistsäsong skulle bli mindre livlig än förra sommaren på Åland. Många som upptäckt Åland kommer vilja komma tillbaka och de har berättat om det till sina vänner. Det är ändå viktigt att notera arbetskraftsbristen som finns i hotell- och restaurangbranschen generellt. Den var påtaglig hos många företagare förra sommaren och det är viktigt att börja rekrytera personal i tid eftersom det kommer vara många orter och företag som slåss om arbetstagarna.

Problemet med bristen på arbetskraft är dock inte något som bara påverkar hotell- och restaurangbranschen. Vid ett möte med Finlands åkerier sa de att det var många åkeriers största problem i Finland, hur man skulle hitta chaufförer att köra lastbilar, i synnerhet långtradarna som kör längre sträckor. Situationen är likadan i nästan hela Europa.

Inom vården och äldreomsorgen saknas det också personal på många platser i Finland. Det gäller också branscher som IT- och teknologi där det finns en global brist på experter. Riksdagen håller som bäst på att ändra lagen som ska göra det lättare att komma till Finland utanför Europa för att jobba inom den här sektorn då företag som Nokia behöver mer ingenjörer för telekommunikationsutvecklingen. Framgångsrika IT-bolag behöver spelutvecklare. Vi vet att det stora IT-klustret på Åland också ofta haft utmaningar med att få tillräckligt med personal.

Brist på arbetskraft är ett stort problem i många branscher, och det kommer antagligen bara bli värre då man tittar på den demografiska utvecklingen. I Finland var det så kallade fruktsamhetstalet 1,37 ifjol. Det betyder att varje kvinna i genomsnitt skaffar 1,37 barn i sitt liv. Vi vet att talet behöver vara 2,1 för att befolkningen ens ska hållas konstant utan inflyttning. Även om talet växte ifjol i jämförelse med 2019, då det var 1,34, är det långt från 2,1. Läget är liknande på många håll i Europa. Det här är också en av Japans och Kinas största utmaningar. Kina har övergett både en och tvåbarnspolitiken, men ändå föds inte fler barn. Andelen unga minskar både procentuellt och absolut. Så vem som i framtiden ska göra jobben är en fråga som allt fler kommer få ställa och som kommer bli en enorm fråga nationellt.

Åland har traditionellt varit duktiga på att locka arbetskraft och därför finns förutsättningarna för att vi ska klara det bättre än många andra, men konkurrensen kommer hårdna också för oss. Därför är det viktigt att vara en lockande arbetsgivare som tar hand om sin personal samt att vi som samhälle kan fortsätta att erbjuda en otrolig livskvalitet med ett starkt skyddsnät, fungerande kommunikationer, en vacker miljö och god offentlig service där man vill bo.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35