Att hålla huvudet kallt

25.10.2021 kl. 13:11
Det är tuffa tider och det är lätt att bli frustrerad och irriterad. Samtidigt lever vi i ett tidevarv där det kanske mer än någonsin är fokus på det negativa framom det positiva.

Inte minst sociala medier har bidragit till den utvecklingen. Känslor skapar engagemang som driver sociala mediers algoritmer. Ilska är en stark känsla som verkar lättare att uttrycka än positiva känslor och som gjort narrativet i samhällsdebatten mer negativ.

Problemet är att det negativa lätt blir destruktivt. Alla vet att ett lag presterar sämre om det är dålig stämning, eller se på dagens USA som blivit så polariserat att nästan allt blivit partipolitik. De båda sidorna blir bara argare och argare på varandra trots att alla är amerikaner och de flesta gör sitt bästa varje dag. Samhället som helhet lider när färre har som målsättning att försöka komma överens.

Samma trender syns på olika sätt i hela världen, också här hemma. Med det sagt finns det så klart många gånger då det är motiverat att bli frustrerad. Det viktiga är dock att de känslorna kanaliseras till rätt adress och att man försöker vara konstruktiv. För annars slutar andra att lyssna och då spelar det ingen roll vems fel det är. Resultatet blir då att man inte kommer framåt, och man måste fundera på vem som vinner eller förlorar mest på det.

Det har funnits mornar då jag dragit fram gnällspiken ur byrålådan och tagit fram offerkoftan från garderoben. Men varje gång jag sett mig i spegeln har jag insett att de måste läggas tillbaka om man vill få något framåt. Om man lägger sig arg på soffan med taggarna utåt låter man de andra vinna. Även de dagar man är arg gäller det att hålla fokus, perspektiven och att vara rationell. För om man låter de andra komma under skinnet förlorar man, och jag avskyr att förlora om det handlar om viktiga saker för Åland. Därför ger jag aldrig upp förrän man försökt varje möjlig väg.

Det har funnits gånger vi ändå förlorat, som exempelvis striden om vindkraftstödet. Men vetskapen att man gjort varenda sak man kunde göra gör det möjligt att gå vidare och fokusera på nästa match i stället. Vissa matcher har mer betydelse än andra, och då måste formen vara på topp. En av de svåraste jag varit med om var att få klumpsumman höjd med ett nytt ekonomiskt system. Det fanns många gånger det skulle ha varit enkelt att ge upp. Varje gång sa jag till mig själv att vi på Åland aldrig ger upp så här nära.

Statistikcentralens befolkningsprognos för två veckor sedan visar att Ålands avräkning kommer vara 13 miljoner euro högre år 2040 (räknat på nuvarande penningvärde och skatteintäkter) utan att vi överhuvudtaget behöver strida med finansministeriet, tack vare det nya ekonomiska systemet. Tur att vi inte gav upp.

Nu låter det som om allt skulle vara ett nollsummespel, vilket det självklart inte är. Oftast kan man hitta lösningar som är bra för alla parter bara man är redo att diskutera och kompromissa. Men det är inte alltid enkelt då frustrationen och irritationen vuxit. Det som brukar hjälpa mig hålla huvudet kallt är att fokusera på målet samt kontinuerligt evaluera alla andra möjliga vägar framåt. Om man hittar en annan väg är det ju bingo, men ofta upptäcker man att det inte finns några andra realistiska alternativ än att ta tjuren vid hornen, i stället för att sura, om man vill framåt.

Det är den inställningen som gjort att vi på Åland i 100 år lyckats utveckla självstyrelsen till vad den är idag. Man har inte gett upp, och det får vi inte göra nu heller. Det viktigaste är inte vad andra vill med Åland, utan vad vi själva vill. Så har det alltid varit och det är grunden i vår självstyrelse.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35