Begränsade resurser måste användas effektivt

29.06.2021 kl. 11:22
Låt bussarna rulla otestade över ryska gränsen och använd i stället den begränsade testkapaciteten för att testa islänningar och fritidsbåtar. Jag karikerar nu, men det här skulle ha kunnat bli resultatet av lagförslaget om nya gränsregler ifall riksdagen inte ändrat det.

Social- och hälsovårdsministeriet föreslog nämligen en modell där samtliga inresande till Finland – också finländare, förutom de fullt vaccinerade, skulle testas två gånger. Med tanke på att många ännu bara fått en dos skulle det här överbelastat testkapaciteten.

 

Då testkapaciteten inte är obegränsad borde den användas för att testa personer som har symptom, har exponerats för coronaviruset, eller inresande från länder med högre risk, exempelvis Ryssland där Deltamutationen sprids.

 

Det är inte klokt att börja kontrollera intyg av utländska fritidsbåtsägare samt ha krav på att de ska testa sig när de kommit till en gästhamn långt ifrån en testningspunkt. Fritidsbåtar har hittills varit undantagna under hela pandemin, också för att man där lever i rätt karantänsliknande förhållanden, men nu vill ministeriet att undantaget tas bort. Ingen kommer i praktiken kunna kontrollera dem eller ens ge dem möjlighet att testa sig.

 

Ministeriet ville också att alla länder skulle klassas som högriskländer trots att man vet att testkapaciteten inte räcker för att testa alla från samtliga länder.

 

Vore det då inte bättre att lägga in de begränsade resurserna på att exempelvis testa just alla de som skulle hem från fotbolls-EM i S:t Petersburg och där sista matchen spelades igår. Att finländare skulle åka och se matcherna kan inte ha kommit som en överraskning. Att testkapaciteten inte fixats, då tidpunkten för matcherna varit känd länge och man vetat exakt hur många som åkt och när de var på väg hem, är däremot en överraskning.

 

Så medan testkapaciteten tryter där ville man nu i stället börja testa inresande från exempelvis Island som har en flera gånger lägre incidens än Finland, och där vaccinationerna kommit längre. Det låter som fel användning av resurserna. För om man inte prioriterar blir det lite stickprov här och där både från högriskländer och lågriskländer. Det måste ju ändå vara fiffigare att testa fler från högriskländer och inte riskera att de blir otestade, som på ryska gränsen, bara för att man är upptagen med att testa symptomfria islänningar och fritidsbåtsägare i stället.

 

Det är den här typens lagförslag, som man på förhand vet att inte går att efterleva, som gör att människor tappar tron på politiken då man uppfattar att det inte längre finns sinne för proportioner. Man har varit helt tondöv för all kritik och de frågor som kommit.

 

Riksdagen kunde som tur är göra betydande förbättringar i lagförslaget. Riksdagen beslöt bland annat att länder med låg incidens fortsättningsvis ska klassas som lågriskländer utan krav på test.

 

Det är viktigt att social- och hälsovårdsministeriet och regeringen nu respekterar riksdagens vilja och använder de begränsade resurserna där de gör mest nytta för att stoppa coronaviruset och farliga mutationer, inte börjar jaga fritidsbåtar.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om energi- och klimatpolitiken

Klimatförändringen är vår tids största globala miljöhot. Vi är inne i den första fasen av en lång process som saknar ett slut. Den generation som idag fattar beslut bär ett stort ansvar för kommande generationers möjligheter att leva och verka på jorden. Redan nu finns det skrämmande och varnande exempel på hur vissa ursprungsfolk varit tvungna ge upp sina urgamla traditioner då arktiska miljöns klimat förändrats så mycket. Det finns ett stort globalt intresse för att utveckla miljövänlig teknologi inom energiproduktionen.
30.11.2005 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om Europeiska unionens konstitutionella fördrag

Då nyhetsåret 2005 skall sammanfattas blir EU:s grundfördrag antagligen en av årets främsta poli-tiska nyheter. Det är kanske här ingen överraskning att säga att den franska omröstningen var en stor besvikelse för oss som trodde att det nya fördraget tom med sina brister var en förbättring från förut. Allra mest skulle ett lyckat slutförande av processen manifestera möjligheterna för att bygga vidare på ett starkt handlingskraftigt EU.
29.11.2005 kl. 00:00

Interpellationsdebatt om Fortums optionsprogram

22.11.2005 kl. 00:00

Regeringens jordbrukspolitiska redogörelse

26.10.2005 kl. 00:00