Begränsade resurser måste användas effektivt

29.06.2021 kl. 11:22
Låt bussarna rulla otestade över ryska gränsen och använd i stället den begränsade testkapaciteten för att testa islänningar och fritidsbåtar. Jag karikerar nu, men det här skulle ha kunnat bli resultatet av lagförslaget om nya gränsregler ifall riksdagen inte ändrat det.

Social- och hälsovårdsministeriet föreslog nämligen en modell där samtliga inresande till Finland – också finländare, förutom de fullt vaccinerade, skulle testas två gånger. Med tanke på att många ännu bara fått en dos skulle det här överbelastat testkapaciteten.

 

Då testkapaciteten inte är obegränsad borde den användas för att testa personer som har symptom, har exponerats för coronaviruset, eller inresande från länder med högre risk, exempelvis Ryssland där Deltamutationen sprids.

 

Det är inte klokt att börja kontrollera intyg av utländska fritidsbåtsägare samt ha krav på att de ska testa sig när de kommit till en gästhamn långt ifrån en testningspunkt. Fritidsbåtar har hittills varit undantagna under hela pandemin, också för att man där lever i rätt karantänsliknande förhållanden, men nu vill ministeriet att undantaget tas bort. Ingen kommer i praktiken kunna kontrollera dem eller ens ge dem möjlighet att testa sig.

 

Ministeriet ville också att alla länder skulle klassas som högriskländer trots att man vet att testkapaciteten inte räcker för att testa alla från samtliga länder.

 

Vore det då inte bättre att lägga in de begränsade resurserna på att exempelvis testa just alla de som skulle hem från fotbolls-EM i S:t Petersburg och där sista matchen spelades igår. Att finländare skulle åka och se matcherna kan inte ha kommit som en överraskning. Att testkapaciteten inte fixats, då tidpunkten för matcherna varit känd länge och man vetat exakt hur många som åkt och när de var på väg hem, är däremot en överraskning.

 

Så medan testkapaciteten tryter där ville man nu i stället börja testa inresande från exempelvis Island som har en flera gånger lägre incidens än Finland, och där vaccinationerna kommit längre. Det låter som fel användning av resurserna. För om man inte prioriterar blir det lite stickprov här och där både från högriskländer och lågriskländer. Det måste ju ändå vara fiffigare att testa fler från högriskländer och inte riskera att de blir otestade, som på ryska gränsen, bara för att man är upptagen med att testa symptomfria islänningar och fritidsbåtsägare i stället.

 

Det är den här typens lagförslag, som man på förhand vet att inte går att efterleva, som gör att människor tappar tron på politiken då man uppfattar att det inte längre finns sinne för proportioner. Man har varit helt tondöv för all kritik och de frågor som kommit.

 

Riksdagen kunde som tur är göra betydande förbättringar i lagförslaget. Riksdagen beslöt bland annat att länder med låg incidens fortsättningsvis ska klassas som lågriskländer utan krav på test.

 

Det är viktigt att social- och hälsovårdsministeriet och regeringen nu respekterar riksdagens vilja och använder de begränsade resurserna där de gör mest nytta för att stoppa coronaviruset och farliga mutationer, inte börjar jaga fritidsbåtar.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15