Vaccinutrikespolitik

15.03.2021 kl. 09:38
Finland och Åland får vacciner via inköpsprogrammet som EU administrerar.

Den europeiska läkemedelsmyndigheten har hittills godkänt fyra vacciner. Alla länder, inklusive Finland, skulle vilja ha mer snabbare. Prognosen är ändå att vi snart ska börja få betydligt mer. Vecka 10 kom 160 000 doser till Finland. Vecka 11 kommer 90 000 och vecka 12, 175 000. Så vid slutet av mars har vi fått sammanlagt 1,4 miljoner doser till Finland.

 

Det talas mycket om kinesiska och ryska vaccin. Det är viktigt att minnas att inte heller de vaccinerna finns i överflöd. Tvärtom. Trots massiv publicitet har Ryssland på fyra månader bara exporterat sammanlagt 1,25 miljoner doser av Sputnik V-vaccin. Exempelvis Slovakien fick 200 000 doser i en mycket uppmärksammad leverans. Men det är i praktiken nästan det som Finland (och Slovakien) nu får per vecka genom EU-programmet. Från och med april räknar man dock med att vi till Finland får i medeltal 450 000 doser per vecka, alltså totalt fem miljoner doser i andra kvartalet då vaccintillverkarnas produktionsstörningar åtgärdats.

 

Kinas vaccin av Sinopharm har också plågats av produktionsstörningar. De har målsättningen att kunna producera en miljard doser i år, vilket alltså inte ens räcker till hälften av landets egna vuxna befolkning, då två doser behövs. Att bolaget exporterat 550 000 doser till bland annat Ungern handlar framförallt om utrikespolitik. De kinesiska vaccinen finns inte och kommer inte finnas i tillräckliga volymer för att möta den globala efterfrågan i år.

 

Det ryska Sputnik V-vaccinet har inte heller det producerats i några enorma volymer och har också haft produktionsproblem. Analytiker säger att det har varit möjligt att exportera en del av vaccinet eftersom det funnits en skepsis bland den egna befolkningen mot vaccinet. Förra veckan bedömdes två miljoner ryska medborgare ha fått andra dosen och fyra miljoner ha fått den första. Detta i ett land med 144 miljoner invånare.

 

Så när det diskuteras om att köpa in vaccin utanför den europeiska koordineringen är det viktigt att komma ihåg att den globala tillgången inte finns. Man kan skriva kontrakt, men vaccin ligger inte och väntar i förråd utanför Europa och USA. Att kunna få några hundratusentals doser direkt av Kina eller Ryssland handlar framförallt om ländernas utrikespolitiska syften.

 

Det har varit rätt beslut av Finland att vara med i det europeiska programmet. Även om det haft en del problem, bland annat då EU-kommissionen behövde bygga upp en kompetens man inte hade samt att man i början alldeles för mycket prioriterade pris framom när man skulle få levereranserna (något som Storbritannien prioriterade framom pris). Programmet har ändå i huvudsak varit oerhört viktigt. Utan det skulle inte alla EU-länder ha fått tillgång till vaccin direkt eller till ett pris som de skulle ha haft råd med.

 

Om Finland hade kunnat få vaccin snabbare eller lika snabbt utan europeisk koordinering är svårt att säga. Sannolikt är svaret nej. Normalt köper Finland mycket vaccin, men eftersom det inte är de traditionella vaccinbolagen som lyckats ta fram coronavaccinen är det inte säkert att vi skulle ha varit särskilt långt fram i kön. Exempelvis större länder som Kanada och Australien får nu snällt vänta. Att Israel fått vaccin så snabbt har att göra med att landet gick med på att lämna över en stor mängd patientdata över landets befolkning till läkemedelsbolaget Pfizer.

 

Den europeiska koordineringen utesluter dock inte att Finland också utvecklar egna vaccin. Det gör man nu. Staten har stött det projektet och har gjort klart att både pengar och vilja finns för att fortsätta stöda det. Vi hoppas på att också det projektet fortsätter framgångsrikt.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55