Det är allvar nu

27.02.2021 kl. 11:46

Det gäller både på Åland och i Finland som helhet. Det kräver att vi fortsätter vidta rätt kalibrerade insatser utan att gripas av panik. Det går att få läget bra igen. Nyckeln till det är att vi alla fortsätter ta ansvar och följer rekommendationer.

 

Det är som mörkast innan det ljusnar. Om coronapandemin skulle vara ett skidlopp skulle vi nog nu befinna oss i den sista mördarbacken innan slutspurten. De kommande veckorna kommer antagligen bli de allra jobbigaste under hela pandemin medan målrakan hägrar. De allra flesta är trötta på restriktionerna, respekten för viruset är inte lika stor som i våras, och det finns en otålighet att få gå tillbaka till något mer normalt då många mår dåligt. Trots det måste vi nu orka kämpa den sista biten. Då kommer vi klara det.

 

För varje vecka som går vaccineras tiotusentals finländare och ålänningar. Vaccinerna har visats ge bra effekt, även om det är en kamp mot klockan att vaccinera alla och under tiden pressa tillbaka smittan i hela världen så att vi inte får nya mutationer som vaccinerna inte biter på.

 

Alla vet redan vilka åtgärder som är viktiga att vidta. Framförallt gäller det att skära ner på fysiska kontakter så att man inte som symptomfri av misstag råkar smitta någon annan. Precis som ÅHS säger är smittkedjorna nu så långa och så komplicerade att även då man vet var de började så kan smittan i praktiken finnas var som helst nu.

 

De åtgärder vi ska vidta fungerar bara om tillräckligt många gör det. Här handlar det igen om dig och mig och att vi tänker själva, använder sunt förnuft och följer rekommendationerna för att minska virusspridningen.

 

Finlands regering gav nya starka rekommendationer förra veckan. Trots att de låter som beslut är de rent juridiskt starka rekommendationer till regionalförvaltningsverken och landskapsregeringen, som enligt lagen är ansvariga förvaltningsmyndigheter. Det här kan ibland skapa lite förvirring, och också ibland onödig politisering. Jag har dagligen kontakt med både Finlands regering och landskapsregeringen. Jag kan intyga att samtliga gör sitt allra yttersta för att på optimalt sätt bekämpa virusspridningen.

 

Även om det finns lite skillnader i tolkningarna av rekommendationerna i praktiken, vilket det för övrigt också finns på andra ställen i Finland, så är det snarare detaljer än olika strategier. Ålands landskapsregering har exempelvis valt att stänga närundervisningen i högstadierna redan en vecka tidigare än på många andra håll. Det är så klart inget lättvindigt beslut eftersom närundervisningen är så viktig. Man gör helt rätt politisk prioritering då man försöker minimera sidoeffekterna för barn och unga. Här tycker jag att man på Åland och i varje skola på alla nivåer agerat oerhört ansvarsfullt, och jag vet att man kommer fortsätta att göra det.

 

Det är viktigt att landskapsregeringen och ansvariga smittskyddsläkare har starka smittskyddsbefogenheter. Med det sagt tycker jag också det var viktigt att Åland inte undantogs de nya ändringarna i smittskyddslagen eftersom det nu ger landskapsregeringen ytterligare verktyg ifall det skulle behövas.

 

Regeringen har sagt att man idag har för avsikt att utlysa undantagstillstånd på nytt i enlighet med grundlagens 23:e paragraf. Man har för avsikt att föra ett lagförslag till riksdagen om att stänga restaurangerna på samma sätt som under våren mellan 8 mars och den 28 mars. Grundlagsutskottet kommer granska lagförslaget noggrant när riksdagen väl får det.

 

Jag är säker på att vi kommer klara oss igenom den här prövningen också och säkerställa att läget inte behöver bli så mörkt som det kan bli ifall vi inte klarar av att ta det gemensamma ansvaret nu. Det är i våra egna händer. Tack (igen) för att du orkar och för att du tar ansvar!

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45