För regionen viktiga projekt går framåt

14.06.2020 kl. 07:12
Exceptionella tider kräver exceptionella beslut. Den här veckan behandlade riksdagen årets fjärde tilläggsbudget. Förslaget på sammanlagt 5,5 miljarder euro är historiskt.

Med paketet vill regeringen stärka framtidstron i vårt land och börja återbyggnaden på grund av coronaepidemin. Vi satsar mycket på barn och unga, speciellt för att minska de negativa effekterna som coronakrisen förorsakat.

Jag jobbade som ung bankjurist på Pedersörenejdens Andelsbank under ”laman” i början av 90-talet och såg då de problem som uppstod speciellt för företag och barnfamiljer. Det är nu oerhört viktigt att vi  inte upprepar samma misstag.

För att ta oss ur krisen görs satsningar på flera olika fronter. Kommunerna och vården stöds med ett betydande paket på 1,4 miljarder. Satsningar på infrastrukturprojekt görs med över 400 miljoner. Det kommer synas i vår vardag. Kållby järnvägsbro förnyas, riksåttan får nya omkörningsfiler mellan Karleby-Vasa och den nya Lagmansgården byggs. Därtill byggs också den fjärde avkörningsrampen i korsningen i Edsevö. Därmed kommer vi i mål med det långsiktiga arbetet att förnya Jakobstads hamnväg. Viktiga beslut för nejdens företag och för vår konkurrenskraft som jag och SFP jobbat länge för tillsammans med aktörer i regionen.

En glädjande nyhet på trafikfronten är också att Bennäs tågstation nu byter namn till Jakobstad-Pedersöre. Det kommer hjälpa människor hitta till vår vackra nejd, förhoppningsvis redan i sommar.

Under våren har det också pågått en diskussion om flygförbindelserna. Karleby-Jakobstads-regionen har en för hela landet viktig export på närmare 4 miljarder euro. Det är viktigt inte bara för regionen utan för hela landet att tillgängligheten är i skick, att företagen lätt kommer ut till marknaden i Europa och övriga världen och att kunderna bekvämt kan komma till vår region. Därför jobbas det intensivt på att få flygförbindelserna tillbaka igen.

Under veckan har vi i regeringen också arbetat vidare med andra frågor. Gränserna till Norge, Danmark, Island, Estland, Lettland och Litauen öppnas. Karantänsreglerna avskaffas för resande från dessa länder. Det blir möjligt att ta färjan till bland annat Estland, och möjligheterna till flygtrafik öppnas också. Man får också åka eller segla med egen båt till andra länder, exempelvis Sverige eller Estland.

I och med att smittoläget i Sverige ännu är betydligt sämre än hos oss kunde den gränsen inte ännu öppnas helt och hållet till alla delar. Det sker dock förbättringar. Det är möjligt att resa mellan Finland och Sverige för arbetsresor och andra nödvändiga resor. Det kan till exempel vara fråga om resor av familjeskäl eller personliga skäl, eller att personen har en fastighet, bostad eller fritidsbostad i Finland. Detta har vi fått mycket respons kring och jag är glad att vi nu kan lätta på reglerna till denna del. Det är viktigt att komma ihåg att finska medborgare alltid har rätt att resa till och från Finland. Jag hoppas att vi så fort som möjligt kan återgå till det normala och att trafiken mellan Vasa-Umeå snart kan löpa som normalt.

Denna vår har varit förunderlig och krävt enormt mycket av oss alla. Därför ska det bli speciellt skönt med sommar. Att få åka ut i skärgården och andas in doften av hav, umgås med släkt och vänner och njuta av den finska sommaren.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30