Mera räls i huvudstadsregionen är en viktig klimatåtgärd

03.06.2020 kl. 14:35
Den historiska tilläggsbudgeten som regeringen presenterade igår innehåller betydande stimulansåtgärder i form av ett stort infrastrukturpaket.

Sammanlagt satsar regeringen bland annat 404 miljoner euro på nya infrastrukturprojekt, 30 miljoner på basvägnätet, 100 miljoner på kollektivtrafiken och 18 miljoner på cykelvägar. 

- I de så kallade MAL-avtalen (markanvändning, boende och trafik) satsar regeringen 755,8 miljoner euro under en period på tolv år. Det handlar om utvecklingen av trafikprojekt i de stadsområden (Helsingfors, Åbo, Tammerfors, Uleåborg och Esbo) som hör till avtalen. En betydande satsning görs i huvudstadsregionen, där bland annat Vichtisvägens snabbspårvagn, den droppformade Centrumslingan för närtågen i Helsingfors och Esbo stadsbana ingår i avtalen, säger SFP:s partiordförande, justitieminister Anna-Maja Henriksson. 

- Det är viktigt att förbättra infrastrukturen i Finlands största stadsregion och bädda för klimatsmarta lösningar. Hållbara trafikprojekt samt förmånligt boende i denna region gynnar också hela landets konkurrenskraft. Befolknings- och trafikmängderna ökar och den spårbundna trafiken får en allt större betydelse i framtiden, liksom fungerande lösningar för markanvändning. För Helsingfors del är målet att bygga 200 000 nya bostäder fram till år 2030, säger Henriksson.

Det nya Designmuséet för arkitektur och design föreslås också få högst 60 miljoner i finansiering av staten. Helsingfors stad förväntas stå för minst samma summa. Det slutliga beslutet om muséet fattas i Helsingfors stadsfullmäktige, men Henriksson är hoppfull.

- Helsingfors är också vår kulturhuvudstad och staden har länge varit i framkant gällande kulturprojekt. Jag hoppas att vi i samarbete med Helsingfors stad kan hitta en bra lösning för att komma vidare med det nya Designmuséet, där bland annat en omfattande nordisk arkitektur- och designutställning planeras. 

Regeringen presenterade igår en tilläggsbudget på hela 5,5 miljarder euro. Utöver infrastrukturprojekt i hela landet innehåller förslaget betydande satsningar på barn och unga, företag, kommuner och utbildning samt utveckling och forskning. 

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Gruppanförande 27.10.2010

Gruppanförande i debatten om den ekonomiska politiken inom Europeiska unionen och euroområdet
29.10.2010 kl. 12:55

Gruppanförande 20.10.2010

Gruppanförande i debatten om en internationell livsmedelsstrategi
20.10.2010 kl. 15:50

Gruppanförande 13.10.2010

Gruppanförande i aktualitetsdebatten om målen för den grundläggande utbildningen
13.10.2010 kl. 15:30

Gruppanförande 12.10.2010

Gruppanförande i interpellationsdebatten om rening av avloppsvatten i glesbygden
12.10.2010 kl. 15:35

GRUPPANFÖRANDE 29.9.2010

Gruppanförande i debatten om Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i EU:s militära krishanteringsinsats Eunavfor Atalanta
05.10.2010 kl. 09:05

Gruppfanförande 22.9.2010

Gruppanförande i demokratidebatten
23.09.2010 kl. 10:45

Gruppanförande 14.9.2010

Svenska riksdagsgruppens gruppanförande i remissdebatten om förslaget till statsbudget för 2011, hållet av gruppordförande Ulla-Maj Wideroos
14.09.2010 kl. 14:50