Tid att reagera på nya naturskyddsområden i Nyland ännu denna vecka

19.02.2019 kl. 13:44
Miljöministeriet har sänt ett utkast till förordning om inrättandet av naturskyddsområden i Nyland för utlåtande.

Ministeriet framför att de 100 nya föreslagna områdena  på totalt 36 823 hektar redan i huvudsak ingår i något skyddsprogram eller i Natura 2000-nätverket. En separat helhet utgör Porkkala naturskyddsområdet som utgör nästan 12 800 hektar, varav över 12 500 hektar finns på allmänna vatten.

 

Det är många olika naturtyper som ingår i en så här omfattande helhet. Ur Nylands fiskarförbunds synvinkel är det givetvis naturskyddsområdena ute till havs som är av strategiskt intresse för vår yrkeskår. 

 

Efter att ha bekantat oss med de nya tänkta naturskyddsområdena är vi mycket oroliga för att säljakten inom vissa områden förbjuds eller försvåras så att det i praktiken inte längre går att idka säljakt på sina håll i Nyland.

 

Säljakten är viktig med tanke på balansen i naturen. Ur yrkesfiskets synvinkel har balansen på sina håll redan rubbats i och med den rikliga förekomsten av både säl och skarv. Klart är att också andra faktorer påverkar, men genom att ytterligare försvåra jakten på säl är det klart att vi igen en gång försämrar förutsättningarna för det kustnära yrkesfisket. Är det verkligen det vi vill? 

 

Den andra stora frågan är om yrkesfisket försvåras eller förbjuds i de fall där det kommer att införas landstigningsförbud på öar och skär som nu används av yrkesfiskare. Ifall rätten att fästa fiskebragderna förbjuds på grund av landstigningsförbud går områden viktiga för yrkesfisket helt förlorade. Till vilken nytta måste vi fråga oss?

 

Många organisationer har lämnat in sina utlåtanden angående de förstorade naturskyddsområdena i Nyland, detta är bra och alldeles nödvändigt. Jag hoppas att vi nu tillsammans kan påverka förordningen så att den inte blir ytterligare en belastning för yrkesfisket och för jakten. Om vi vill trygga en levande skärgård och kunna äta inhemsk fisk kan vi inte hela tiden försvåra eller eliminera förutsättningarna för yrkesfisket.

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45