Det finns inga genvägar inom äldreomsorgen

01.02.2019 kl. 09:45
De uppenbara brister och direkt vanvård som förekommer inom äldreomsorgen väcker bestörtning och ingen godkänner det som sker. Många upplever ångest och rädsla för att åldras, vilket är oacceptabelt. 
Det behövs flera olika åtgärder för att vi ska kunna säkerställa allas rätt till en trygg och god ålderdom. Den politiska armbrytning som pågår just nu i riksdagen angående vem som bär ansvaret är olustig eftersom situationen inte uppstått under några år. 

Däremot tror jag att vårdreformen, ifall den går igenom, skulle förvärra situationen i och med att allt fler aktörer skulle kunna erbjuda service. Detta är dock inte den enda orsaken till att jag önskar att landskaps- och vårdreformen faller. Tyvärr har regeringen under denna period också luckrat upp normer som säkerställde kunnande och kvalitet inom äldreomsorgen. Normerna infördes så sent som förra perioden. 

Konkurrensutsättningen och valfrihet med servicesedlar har pågått länge. Övervakning blir tyvärr allt viktigare, många kommuner har alltför länge litat på att deras samarbetspartners följer de villkor som fastställts i konkurrensutsättningen. Möjligheterna för myndigheterna att ingripa bör ses över och frågan om att införa olika slags sanktioner måste diskuteras. 

Under förra riksdagsperioden diskuterades länge om vi borde införa bindande miniminormer för antalet vårdare per patient. Då vi nu sannolikt går in för det måste också vårdbehovet hos varje patient beaktas, enbart antalet patienter kan inte vara det enda kriteriet. Då riskerar behovet av vård hos patienter med stort vårdbehov att inte fullt ut beaktas.  

En utveckling av olika typer av serviceboende får absolut inte leda till försämrad hemvård. Det handlar alltså om behov av mera resurser, inte om att omfördela befintliga resurser inom äldreomsorgen. På den här punkten måste vi vara mycket tydliga. 

Förutom lagstiftning, resurser och övervakning handlar äldreomsorg om attityder, ledarskap, arbetsvillkor och arbetsmotivation. Och om respekt och mänsklighet. Perspektivet måste vara den äldres, inte systemets. 

De privata vårdbolag som nu står vid girighetens skampåle har gjort bort sig rejält och det är enbart genom konkreta åtgärder förtroendet kan återställas. Det kommer inte att vara lätt, det finns inga genvägar då ett förtroende har förbrukats. Krav på hög avkastning inom vården, utan att det drabbar kvaliteten, är en orimlig kombination. Tyvärr har mindre lokala eller regionalt förankrade bolag köpts upp av större kedjor som en följd av den planerade vårdreformen. 

Vi ska dock inte glömma att också den offentliga äldreomsorgen har utsatts för hård kritik. Mycket arbete återstår på många håll för att äldreomsorgen som helhet ska uppfattas som trygg, human och vara av god kvalitet. 

 
Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15