Utredning kring tobaks- och nikotinpolitiken saknar konsekvensanalys

23.10.2018 kl. 17:14
Arbetsgruppsförslag i utredning beställd av social- och hälsovårdsministeriet kring tobaks- och nikotinpolitiken i Finland skulle ha enorma konsekvenser på Åland.

Social- och hälsovårdsministeriet har gjort en utredning kring tobaks- och nikotinpolitikens utveckling i Finland (Utredning 21/2018) som nu varit på remiss. Utredningen är gjord av en arbetsgrupp tillsatt av ministeriet. Utredningen listar en mängd förslag för att få Finland rökfritt år 2030 och den är 57 sidor lång.

Ett av förslagen skulle dock specifikt påverka Åland och ha enorma konsekvenser på Åland och fartygstrafiken till och från Åland samt mellan Finland och Sverige.

Utredningen föreslår att man kraftigt skulle begränsa mängden tobaksprodukter som kan inhämtas skattefritt från utanför EU. För första gången någonsin inkluderar man nu ett förslag som också skulle inkludera försäljningen ombord på fartyg som trafikerar Åland, som får ha försäljning enligt Ålands skatteundantag.

 

- Förslaget är oerhört anmärkningsvärt eftersom det i praktiken till en betydande del drar undan mattan på Ålands skatteundantag. Det är ett helt oacceptabelt förslag. Arbetsgruppen verkar inte överhuvudtaget ha reflekterat över förslagets konsekvenser. Det skulle slå mycket hårt mot kommunikationerna mellan Åland och Finland, samt också öka kostnaderna för Finlands utrikeshandel, säger Ålands riksdagsledamot Mats Löfström.

Den skattefria försäljningen subventionerar idag i praktiken transportkostnaderna, så att de kan hållas så låga som möjligt mellan Åland, Finland och Sverige. Det här är av fundamental betydelse för Ålands kommunikationer, men också av stor betydelse för Finlands utrikeshandel.

 

- Att minska på rökningen i Finland är naturligtvis en viktig målsättning. Men det här specifika förslaget skulle bara öka på införseln från Baltikum och andra ställen i stället. Där kan Finland inte införa begränsningar då det är inom EU. Förslaget är därför helt ogenomtänkt, säger Löfström.

Förslaget kommer från en arbetsgrupp och är inte något regeringsförslag eller något lagförslag. Däremot kommer utredningen säkert leva och tas fram inför nästa regeringsförhandlingar.

 

- Även om det inte är ett regeringsförslag och jag inte ser någon som skulle driva förslaget politiskt är det viktigt att ta det på stort allvar. Förslaget skulle vara förödande för Åland och sjöfarten mellan Finland och Sverige samt skulle dra undan mattan på Ålands skatteundantag. Därför är jag överraskad över att förslaget överhuvudtaget finns med i en utredning, säger Löfström.

Löfström har informerat omsorgsminister Annika Saarikko och Ålandsminister Anne Berner om utredningen och varskot dem om det specifika förslagets konsekvenser för Åland. Löfström har också varit i kontakt med social- och hälsovårdsministeriet.

 

-Det är viktigt att ministrarna genast får informationen så att det specifika förslaget som berör Åland kan förbli en skrivbordsprodukt från en arbetsgruppsutredning. Det är uppenbart att utredningen inte sett på detta ur ett bredare perspektiv och sett vilka andra konsekvenser förslaget skulle föra med sig. Jag ser ingen risk att något skulle hända med förslaget under nuvarande riksdagsperiod, men det är viktigt att vara medveten om förslaget och att vi har beredskap att skjuta ner förslaget om någon skulle föreslå det exempelvis i samband med nästa regeringsförhandlingar, säger Löfström.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Interpellation om tryggande av universitetens ställning och verksamhetsförutsättningar

Kompetens, företagsamhet och förnyelseförmåga utgör grunden för en ökad välfärd. Det slår regeringen Vanhanens program fast. Regeringen har i sitt program slagit fast att målsättningen för finansieringen av forskning och utveckling är att den offentliga finansieringen ska stiga till fyra procent av bruttonationalprodukten. Regeringen har även bestämt att den offentliga basfinansieringen till universiteten ska öka över hela linjen. Donationer till stöd för vetenskaplig verksamhet har dessutom redan i hög grad gjorts avdragbara i beskattningen.
21.05.2008 kl. 16:15

Responsdebatt om regeringens budgetramar för 2009-2012

Finansutskottet konstaterar att ekonomin och sysselsättningsutvecklingen i Finland varit oerhört stark och tillväxten beräknas ännu fortsätta även om tydliga tecken på avmattning nu finns. Utskottet betonar två frågor som fördunklar de ekonomiska utsikterna. Den ena är den takt varmed befolkningen nu åldras och den andra är de utmaningar klimatförändringen för med sig. Svenska riksdagsgruppen anser att det i båda dessa fall framför allt gäller att föra en ansvarsfull politik som beaktar förändringsfaktorer med ett pro-aktivt grepp. Både den pågående kommunreformprocessen och produktivitetsprogrammet är exempel på åtgärder som stöder en anpassning till morgondagens verklighet. Den klimatpolitiska redogörelsen å sin sida, som avges på hösten, ger svar på hur regeringen anser att klimatförändringen skall tacklas
20.05.2008 kl. 15:00

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55