Remissdebatt om statsrådets redogörelse om politiken för geografisk information

23.05.2018 kl. 15:00
Gruppanförande av Mats Nylund 23.5 2018.

Ärade talman,

När vi utvecklar den geografiska informationen ska två saker vara i balans. För det första måste vi göra den geografiska information kompatibel och tillgänglig så att den effektivt kan utnyttjas. För det andra ska datasäkerheten vara på hög nivå så att skyddet av personuppgifter uppfylls.

Vi behöver öppna gränssnitt så att våra digitala system korresponderar med varann. Här bör vi satsa mera för att vi inte har råd att släpa efter. Här är det också oerhört viktigt att satsa på den övergripande säkerhetsmiljön – när vi utvecklar våra system måste vi beakta att det alltid också finns krafter som vill skada samhällets infrastruktur.

Det uppstår snabbt nya servicebehov i samhället. Det är helt klart: det finns ett behov att reformera lagstiftningen kring våra geografiska data för att säkerställa utvecklingen. Det handlar om trafiken, navigationen, förvaltningen och som vi vet kalkylerar man med stora rationaliseringsvinster genom effektiva logistiska servicesystem som ska organisera vården.

Adresserna hör till det mest centrala i geodatabaserna. Som det betonas i statsrådets redogörelse bör adresserna vara felfria och adressuppgifterna av hög kvalitet för pålitligheten i systemet. Det förvånar mig ändå att man i redogörelsen glömt att betona – eller ens att problematisera – att som tvåspråkigt land behöver vi felfria adressuppgifter på två språk. Eller ska det vara så som när man i dagens läge väljer google-maps på svenska, så dyker ändå Turku i stället för Åbo upp i mobilen?

Hur har regeringen tänkt sköta fungerande geografisk information på båda nationalspråken, finska och svenska?

 

Geografisk information, liksom artificiell intelligens över lag, erbjuder enorma möjligheter för framtiden. Det är viktigt att vi genom lagstiftningen tryggar likställda möjligheter att tillägna sig information. Svenska riksdagsgruppen understryker att tillräckliga resurser tryggas för utbildning och forskning. Det är också viktigt att se till att vi har en teknisk samhällsutveckling som är inkluderande och som inte skapar mer utanförskap.

Till sist vill jag betona att samarbetet mellan den offentliga sektorn och företagen måste bli bättre då det gäller den geografiska informationen – om Finland innovativt ska stå i spetsen för utvecklingen.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50