Interpellation om arbetsvillkoren för ung

08.05.2018 kl. 15:00
Svenska riksdagsgruppen, gruppordförande Thomas Blomqvist

Ärade talman

 

Fler arbetsplatser och fler människor i arbetslivet, är det enda hållbara sättet att trygga vårt välfärdssamhälle. Därför är vi i SFP glada över att fler finländare nu har fått ett jobb.  Regeringens mål att höja sysselsättningsgraden till 72 procent verkar uppfyllas.  Det är bra, och det är också mycket tack vare den goda utvecklingen i den globala ekonomin. Men vi måste sätta ribban ännu högre, sysselsättningsgraden borde vara minst 75,  men helst ca 80 procent. Som hos våra nordiska grannar. Men för att nå dit behöver vi reformera vår arbetsmarknad. Här har regeringen inte lyckats.

Finland behöver åtgärder som främjar exporten, internationaliseringen av finländska företag och tillväxtmöjligheter. Finland behöver större flexibilitet inom arbetsmarknaden men regeringen har ändå misslyckats med detta. Vi vet alla att de nya jobben uppstår i små- och medelstora företag. Möjligheten att ingå lokala avtal i större omfattning skulle underlätta för mindre företag att nyanställa. Vi behöver en ny diskussionskultur på arbetsplatserna för att arbetsgivaren och arbetstagarna tillsammans ska ta fram den bästa lösningen. Det är därför en stor besvikelse att regeringen inte lyckats driva lokala avtal vidare.

För närvarande drabbas många företag av brist på kunnig arbetskraft. Vi i SFP är övertygade om att företagen själva har bättre insikt i vilken typ av arbetstagare de behöver än myndigheterna. Varför slopas inte behovsprövningen av utländsk arbetskraft trots att regeringen är medveten om problemet? Vi vet också att många lediga arbetstillfällen och arbetssökande inte möts. Arbetsförmedlingen måste reformeras till exempel genom att låta privata arbetsförmedlare komplettera de offentliga arbetskraftsbyråerna. Samtidigt behövs ökade satsningar bland annat i vuxenutbildningen.

 

Finland behöver även en reform av familjeledigheterna - för familjernas, barnens och för ett mera jämställt arbetslivs skull. Men också för att förutsättningarna att sysselsätta sig och att ta emot ett jobb förbättras. I SFP:s tredelade modell vill vi förnya familjeledigheterna enligt 6+6+6 modellen, reformera hemvårdsstödet och ge  varje barn som fyllt tre år rätt till fyra timmar avgiftsfri småbarnspedagogik. Vi har sagt det tidigare, och vi säger det igen, reformen ska också få kosta. En kostnadsneutral reform ger ingen verklig effekt.

 

Regeringen planerar att ändra anställningsskyddet för personer under 30 år. Det är viktigt att förbättra ungas sysselsättning, men anställningsskyddet bör naturligtvis följa internationella avtal och grundlagen. Nu är det osäkert. Därför bör grundlagsenligheten i regeringens förslag granskas noggrant. Det är ytterst viktigt att villkoren på arbetsmarknaden är rättvisa, grundlagsenliga och förenliga med internationella förpliktelser. Regeringen borde också göra en ordentlig konsekvensutredning då förslaget bereds. Unga kvinnors situation behöver skilt beaktas.

 

SFP uppmanar regeringen att som ett mer sporrande alternativ utreda möjligheten till en ungdomsreservering i beskattningen. Detta skulle betyda att till exempel små företag kunde få göra en extra reservering som motsvarar 30 procent av den ungas lönekostnader. De reserverade medlen skulle inte beskattas och skulle få användas till att finansiera investeringar.

 

I diskussionen om arbetslivet har ett mycket viktigt tema, arbetsvälmåendet, fallit i skymundan Vår ekonomi förlorar årligen miljardbelopp på grund av sjukpensioner och sjukfrånvaro. Här finns mycket att förbättra. Därför har SFP föreslagit ett program för bättre arbetsvälmående.

 

Ärade talman,

när man talar om arbete och företagsamhet måste man också tala om beskattning. SFP:s linje är mycket klar: beskattningen ska motivera till arbete och företagande. Arbetstagaren ska få mera i handen. När man arbetar mera ska det också synas i plånboken. Beskattningen av arbete borde lindras, det har också OECD konstaterat.

 

Under den förra regeringsperioden genomfördes en lyckad sänkning av samfundsskatten. Det är livsviktigt att vi i framtiden inte skärper beskattningen av företag. Tvärtom bör vi noga följa och reagera på skatteriktlinjer i andra länder. SFP har också föreslagit att generationsväxlingar i familjeföretag befrias från arvs- och gåvoskatt. Flera nya jobb uppstår i familjeföretag där beskattningen av generationsväxlingar är en av de största utmaningarna. En höjning av hushållsavdraget skulle vara en annan åtgärd som sporrar särskilt egenföretagare och företagare inom kvinnodominerade servicebranscher. Det skulle också förebygga svart ekonomi.

 

Ärade talman,

nästa regering har mycket att göra. En reformering av arbetsmarknaden är en förutsättning för att vi ska kunna värna vårt välfärdssamhälle. Här har den nuvarande regeringen misslyckats. Därför föreslår jag följande misstroendeförklaring:

 

Riksdagen anser att regeringen inte lyckats med att reformera arbetsmarknaden trots att det behövs större flexibilitet. Regeringen har misslyckats med att förnya familjeledigheterna och med att utvidga möjligheten till att uppgöra lokala avtal.  Med dessa motiveringar ser riksdagen att regeringen inte åtnjuter riksdagens förtroende.

Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15