Överlever regeringen vårdreformen?

16.04.2018 kl. 11:41
Vård- och landskapsreformen har varit regeringens huvudprojekt under mandatperioden

Beredningen av reformen har pågått i snart tre år, den har framkallat en ordentlig regeringskris och kostat en partiledare i Samlingspartiet. Ändå är reformen långt ifrån klar.

 

Grundlagsutskottet konstaterade i juni ifjol att vissa delar av vård- och landskapsreformen inte är förenliga med grundlagen. Det gällde framförallt valfrihetsdelen i reformen, som i praktiken skulle betyda starten för en delprivatisering av vården. Den delen av reformen är helt central för Samlingspartiet. Då den stötte på patrull konstaterade partiet att det inte blir någon landskapsreform utan vårdreform och ingen vårdreform utan valfrihet. Hela reformens riksdagsbehandling stoppades därför i väntan på ny beredning av valfriheten.

 

Regeringen gav det förslaget till riksdagen den 8 mars och sedan dess har riksdagen arbetat för fullt med reformen. Senast i fredags satt grundlagsutskottet i ett fem timmar långt hörande av experter och sakkunniga. Hörandena pågår varje dag i utskottet. Samma sak gäller social- och hälsovårdsutskottet (som ansvarar för vårdreformen), förvaltningsutskottet (som ansvarar för landskapsreformen) och finansutskottet (som ansvarar för finansieringen).

 

Trots en lång beredning är det ännu mycket som är oklart på grund av att reformen är så otroligt enorm. Det har inte funnits tid att titta på alla detaljer ordentligt. Reformen kommer därför, om den genomförs, föra med sig både stora och små bieffekter. Detta då lagberedningen inte hunnit med den politiska tidtabellen. Flera saker som påverkar Åland är ännu öppna. Social- och hälsovårdsministeriet har sagt att man ska besöka Åland i maj för att inleda diskussioner om hur de sakerna ska lösas. Jag är säker på att lösningar kommer hittas, men det skulle vara viktigt att det gjordes med bättre framförhållning.

 

Öppna frågor och dålig framförhållning gäller inte bara Åland utan det mesta. Den 28 oktober, ska det ordnas landskapsval till de kommande landskapen. Partierna har börjat nominera kandidater men ingen vet ännu hur många kandidater som exakt ska ställas upp, vad landskapsfullmäktiges roll ska bli och hur valet ska förrättas. Detta då ingen vallagstiftning finns ännu. Förslaget har inte ens getts till riksdagen och då är det tänkt att valet ska hållas om sex månader!

 

I de stora städerna, där Samlingspartiet är starka, växer kritiken mot reformen. Helsingfors borgmästare Jan Vapaavuori från regeringspartiet Samlingspartiet (!) konstaterade vid senaste stadsfullmäktigemöte att reformen kommer förhindra tillväxten för de stora städerna i Finland. ”En regering som gör detta är antingen dum, oansvarig eller båda”, sade Vapaavuori. Talet möttes av applåder över partigränserna.

 

I stadsfullmäktige sitter fler riksdagsledamöter som är emot reformen i stadsfullmäktige, men som stött den i riksdagen, åtminstone hittills. Trycket på dem, och många andra i regeringspartierna, är stort från flera håll. Av den anledningen sägs regeringen nu förhandla med KD, med fem riksdagsledamöter, då man är osäker om den egna riksdagsmajoriteten håller.

 

Det är därför inte omöjligt att hela reformen ännu faller. Många bedömare har sagt att hela regeringen faller om reformen faller. Jag är inte längre så säker på det. Det finns inga andra regeringsalternativ i riksdagen för att färdigställa reformen och ingen vill ha nyval.

 

Om regeringens överlevnad inte längre hänger på reformen minskar riskerna för regeringspartiernas riksdagsledamöter att fälla den.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15

Interpellationsdebatt om en hygglig nivå på primärvården

Att oppositionen väljer att interpellera just nu är ingen slump – vi har ju kommunalval om dryga två veckor. Men att diskutera primärhälsovården, som är en av de viktigaste kommunala serviceformerna, passar Svenska riksdagsgruppen alldeles utmärkt. Finland är ett välfärdsland. Värdig vård för alla är en av våra dyrbaraste grundlagsenliga rättigheter. Oberoende av var man bor, oberoende av ålder och sjukdom måste rätten till god vård också förverkligas i praktiken.
14.10.2008 kl. 15:15

Statsrådets redogörelse för genomförandet av integrationslagen

Finland är en del av Europeiska Unionen och en global värld där människor i större utsträckning än tidigare rör sig mellan länder och arbetsmarknader. Under de följande tio åren behöver Finland nya invandrare också av den orsaken att fler än hundratusen personer på grund av åldersstrukturen försvinner ur arbetslivet, många av dem i samhällets nyckelfunktioner.
07.10.2008 kl. 15:30

Remissdebatt om budgetförslaget 2009

Ett lands framgång beror på många saker, bland dem kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet samt naturligtvis sysselsättningen. Trots att det budgetförslag som nu presenterats inte som sådant särskilt har utgetts för att vara en sysselsättningsbudget finns det många element som stöder sysselsättning och företagande.
16.09.2008 kl. 15:45