Ljusare siffror i ekonomin

30.07.2017 kl. 13:33
Förra veckan presenterade arbets- och näringsministeriet sin arbetslöshetsstatistik för juni månad. Statistiken visade att antalet arbetslösa var 46 000 färre än året innan.

Antalet långtidsarbetslösa blev också 21 000 färre samtidigt som antalet lediga jobb fortsatte att öka. Antalet lediga jobb i landet är nu 85 000 stycken, vilket gör att vissa branscher helt enkelt har svårt att hitta rätt personal. Arbetslöshetsgraden var i juni 8,9 %, vilket fortfarande är relativt högt i jämförelse med andra nordiska och västeuropeiska länder, men det är ändå en klar förbättring.

 

Den ekonomiska tillväxten syns också i annan statistik. Finansministeriet konstaterade i sin ekonomiska översikt som presenterades vid midsommar att ”tillväxten under det första kvartalet 2017 var klart snabbare än väntat”. För år 2017 spås nu en ekonomisk tillväxt på 2,4 %. Finlands bank och privata bankers nationalekonomer har också skruvat upp sina ekonomiska förväntningar för Finlands tillväxt.

 

Exporten börjar också ta fart. Tullens senaste statistik visar att exporten klart vuxit under början av året. I maj månad, för vilka de senaste siffrorna är, ökade exporten med hela 27 %. Handelsbalansen, som är differensen mellan export och import, visade i maj ett överskott på 270 miljoner euro. Finland har de senaste åren haft ett betydande underskott i handelsbalansen och alltså importerat mer än man exporterat, vilket är illavarslande för ett exportberoende land. Nu finns tecken på att det börjar vända även om man måste ta tullens månadsvisa statistik med viss försiktighet då variationer mellan månaderna ibland kan vara rätt stora. Trenden är ändå positiv och också exporten till Ryssland växer igen. I januari till april i år växte exporten till Ryssland med hela 20 %.

 

Utanför Finlands gränser ser vi också en allt starkare ekonomisk återhämtning. Sverige går ekonomiskt som tåget, Tyskland har knappt någon som helst arbetslöshet och tidigare krisländer som Irland och Spanien visar, efter strukturella reformer, snabb tillväxt och minskande arbetslöshet.

 

Trots att siffrorna är bättre är det viktigt att vi inte lutar oss tillbaka vare sig på europeiskt eller nationellt plan. I Finland är behovet av strukturella reformer fortsättningsvis stort även om den förbättrade konjunkturen snart kommer ge bättre siffror också för statsbudgeten. Konkurrenskraftsavtalet, som man kunde genomföra förra året, har haft viss positiv effekt. Det är ändå den allmänna återhämtningen i världsekonomin som framförallt dragit igång Finlands tillväxt. Finland växer fortfarande långsammare än exempelvis Sverige och det är därför viktigt att vi inte börjar vila på lagrarna även om nuvarande färdriktning så klart är glädjande. Höstens arbetsmarknadsförhandlingar kommer i det här hänseendet vara mycket viktiga.

 

För Ålands del är den nationella återhämtningen också goda nyheter. Det kommer så småningom att påverka klumpsumman positivt. Att skatteintäkterna ökar och budgetunderskottet minskar kommer också underlätta diskussionerna om en höjning av klumpsumman, trots att det inte är en konjunkturfråga. Det förbättrade ekonomiska läget bör också öka på efterfrågan av åländska produkter både i Finland och internationellt. Samtidigt syns det snabbt ökande antalet asiatiska turister, som också är bra för Finlands ekonomi, ombord som kryssningspassagerare på åländskägda fartyg. Efter flera tuffa år är det roligt att konstatera att ekonomin igen visar ljusare siffror.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15