Regeringens konsekvensbedömningar om lagförslags inverkan på Åland behöver förbättras.

10.05.2017 kl. 16:24
Riksdagen diskuterade idag regeringens förslag till valfrihet inom social- och hälsovården. Hälso- och sjukvård är Ålands behörighet men förslaget har ändå flera direkta och indirekta effekter på Åland som måste noteras i lagen, vilket inte gjorts i tillräckligt hög grad.

- Finland har två territoriella kompetensområden gällande sjukvård, men i lagförslaget står: ”En kund får enligt den föreslagna bestämmelsen välja tjänsteproducent inom Finlands hela territorium oberoende av i vilket landskap han eller hon bor.” Det här är direkt felaktigt eftersom Finland består av två territoriella kompetensområden när det gäller social- och hälsovården. Detta måste därför justeras i lagen, där det borde skrivas in att Åland har egen behörighet samt att Åland står utanför valfrihetens territoriella område i riket, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

 

I och med att Åland inte är inkluderat i valfriheten måste tillfällig gränsövergång mellan rikets vårdområde och Åland beaktas i lagen. I lagförslaget behöver det därför skrivas in vad som gäller om tillfällig vistelse och brådskande vård.

 

- Man behöver inte nödvändigtvis skriva ut i detalj hur det ska ordnas med Åland, men det bör åtminstone skrivas in i lagtexten att det ska lösas genom överenskommelse med Åland. Hur regleringen av vården för ålänningar som tillfälligt vistas i riket och personer som är bosatta i riket som tillfälligt vistas på Åland ska ske måste utredas närmare med landskapsregeringen. Utredningen måste också inkludera ansvaret och grunderna för de betalningar som uppstår. Det bör sedan regleras i en överenskommelseförordning, säger Löfström.

 

Tillgängligheten för specialtjänster måste också tryggas. Platser eller placeringar inom t.ex. barnskydd och missbrukarvård på svenska i riket är oerhört viktigt också för Åland eftersom det ofta inte är möjligt att upprätthålla dessa på Åland. Åland använder sig av tjänster från såväl Pixne som Lagmansgården.

 

- Valfrihetsreformen riskerar att slå sönder strukturerna för fungerande landskapsöverskridande enheter eftersom samkommuner inte längre kommer att få finnas. Lagförslaget ger inget stöd för organisering av sådana landskapsöverskridande enheter, som är viktigt i synnerhet för det svenska. Riksdagen behöver se noggrant på detta. Det är inte bara viktigt för Åland utan för alla svenskspråkiga i landet, säger Löfström.

 

- Man måste också garantera kvalitativ specialsjukvård på svenska. Åland köper mycket specialvård och det är viktigt att det säkerställs att det finns tillräckligt med vårdplatser och tjänster på svenska att köpa, säger Löfström.

 

Förslagets tidtabell är mycket snabb. Beredningen har gått snabbt och regeringen vill att riksdagen är klar med behandlingen innan sommaren. Remissdebatten hölls enbart drygt 24 timmar efter att det drygt 300 sidor långa förslaget lämnats till riksdagen.

 

- Det märks att lagberedningen skett mycket snabbt. Konsekvensbedömningarna kring förslagets påverkan på Åland är inte tillräckliga, vilket gör att riksdagen nu har ett ännu större ansvar för att se till att lagen inte får några oklarheter eller osäkerheter för Åland, säger Löfström.

 

- Lagberedningen behöver i det här hänseendet förbättras. Det är inte riksdagens uppgift att göra konsekvensbedömningar. Riksdagen har inte heller de nödvändiga resurserna för att göra sådana. Därför är det så viktigt att ministerierna och regeringen gör ordentliga konsekvensbedömningar gällande hur lagförslag också påverkar Åland även då tidtabellerna är skyndsamma, säger Löfström.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15