Löfström föreslår kostnadseffektivt incitament för att öka antalet elbilar

08.05.2017 kl. 12:30
Mats Löfström, Svenska riksdagsgruppens andre vice ordförande och medlem av riksdagens kommunikationsutskott, har lämnat ett skriftligt spörsmål till regeringen i ärendet och förbereder också en åtgärdsmotion.

 

 

Arbetet med att bygga ut infrastrukturen för alternativa bränslen i Finland börjar ta form och nyligen meddelade arbets- och näringsministeriet att de stöder ett spetsprojekt för att utveckla laddningsinfrastrukturen för elbilar. Än så länge är antalet elbilar i Finland relativt lågt, och den stora utmaningen består fortfarande i att skapa fler incitament för att välja elbilar.

 

En förhållandevis enkel satsning som skulle tjäna som ett gott incitament, kunde vara att laddning av egen elbil på arbetsplatser inte skulle utgöra en skattepliktig naturaförmån för arbetstagaren. Om arbetsgivare vill erbjuda sina arbetstagare att bekosta elström på arbetsplatsen för att ladda arbetstagares egen bil, anses det idag vara en sådan förvärvsinkomst som arbetstagaren skall förmånsbeskattas för.

 

-    Om möjligheten fanns att istället klassificera laddningspunkter åt

anställda som sedvanlig personalförmån, kunde åtgärden utgöra ett enkelt incitament för företagare att investera i laddningsstationer vid sina arbetsplatser. På så vis skulle det fungera som ett bra komplement till de satsningar som görs för att förbättra laddningsinfrastrukturen, säger riksdagsledamot Mats Löfström.

 

-    Framförallt skulle möjligheten för arbetstagare att ladda sin bil

på arbetsplatsen, utan att bli förmånsbeskattad för elen, göra vardagen enklare och i sin tur locka ännu fler att investera i en elbil då man idag ofta oroar sig för var, förutom i hemmet, man kan ladda bilen om strömnivån blir låg. Satsningen skulle också vara kostnadsmässigt skälig och försvarbar i förhållande till att åtgärden i praktiken kan bidra till att öka antalet elbilar i Finland.

 

-    En sådan möjlighet skulle också ge företag med en stark miljöprofil

ytterligare konkreta verktyg att höja sitt miljö- och klimatarbete.

Världen står inför en enorm klimatutmaning, istäcket i Arktis smälter i alarmerande takt och det behövs därför så många konkreta, snabba och enkla åtgärder som möjligt vid sidan av de stora strategierna.

 

 

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41