Begränsa inte rätten till dagvård

09.03.2017 kl. 14:08
Att skapa jämlika förutsättningar för alla barn, oberoende av barnens bakgrund har varit den ledande principen inom den finländska utbildningsideologin under en lång tid.

Utan tvekan har detta på ett alldeles avgörande sätt möjliggjort Finlands utveckling till en välfärdsstat. Det livslånga lärandet och betoningen på att stärka barnens olika kompetenser är nödvändiga i en ständigt föränderlig värld.

 

Det livslånga lärandet som samhället bidrar till, börjar med småbarnspedagogiken i våra daghem. Mångsidig forskning visar entydigt att en kvalitativ småbarnspedagogik har långtgående positiva effekter på barnens inlärning och på andra viktiga färdigheter, såsom social kompetens, som barn behöver för att klara sig.

 

Barns socioekonomiska bakgrund påverkar skolarbetet, hur mycket stöd barnet får och också val av fortsatta studier. Forskning visar att småbarnspedagogiken jämnar ut de skillnader i inlärningsresultat som barns socioekonomiska bakgrund ger upphov till. En kvalitativ småbarnspedagogik har positiva effekter på inlärningsresultaten ända upp i tonåren.

 

Småbarnspedagogiken är vid sidan av den grundläggande utbildningen det mest effektiva sättet att stöda barnfamiljer. OECD har konstaterat att Finlands styrkor inom småbarnspedagogiken är personalens utbildningsnivå samt att antalet utbildade vuxna i förhållande till antalet barn är högre än medeltalet av OECD-länderna.   

 

Regeringen har gett kommunerna möjlighet att förstora grupperna i våra daghem och att begränsa rätten till heldagsvård då ena eller båda föräldrarna är hemma pga arbetslöshet eller föräldraledighet.

 

Ingen vill frånta föräldrarna ansvaret för uppfostran för sina egna barn. Barns absoluta rätt till sina föräldrars tid och omsorg ifrågasätter ingen. Tvärtom.

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Gruppanförande 10.11.2010

Gruppanförande i remissdebatten om förslaget till fjärde tilläggsbudget för 2010 och komplettering till budgetförslaget för 2011
11.11.2010 kl. 14:12

Metropolpolitik

I Svenska akademiens ordlista står det att metropol betyder huvudstad eller storstad. Under de senaste åren har ordet metropol blivit ett begrepp i den politiska debatten som ofta förknippats med en vilja eller ett tryck att från statens håll öka styrningen i Helsingforsregionen.
09.11.2010 kl. 15:06

Gruppanförande 27.10.2010

Gruppanförande i debatten om den ekonomiska politiken inom Europeiska unionen och euroområdet
29.10.2010 kl. 12:55

Gruppanförande 20.10.2010

Gruppanförande i debatten om en internationell livsmedelsstrategi
20.10.2010 kl. 15:50

Gruppanförande 13.10.2010

Gruppanförande i aktualitetsdebatten om målen för den grundläggande utbildningen
13.10.2010 kl. 15:30

Gruppanförande 12.10.2010

Gruppanförande i interpellationsdebatten om rening av avloppsvatten i glesbygden
12.10.2010 kl. 15:35

GRUPPANFÖRANDE 29.9.2010

Gruppanförande i debatten om Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i EU:s militära krishanteringsinsats Eunavfor Atalanta
05.10.2010 kl. 09:05