Den som vill minst ska inte definiera familjepolitiken

15.02.2017 kl. 11:07
På Hanaholmens seminarium idag förde SFP:s riksdagsledamot Mikaela Nylander fram SFP:s familjepolitiska helhetsreform, som innefattar 6+6+6 modellen, en halvering av hemvårdsstödet och fyra timmar avgiftsfri småbanspedagogik för barn som fyllt tre år.

Nylander oroar sig för att den sittande regeringen inte kommer att reformera familjepolitiken så att den tryggar jämställdhet, förbättrar kvinnornas ställning på arbetsmarknaden, höjer sysselsättningen och sporrar pappor till att utnyttja föräldraledigheterna.

 

- Jag hoppas det inte är den sannfinländska synen på jämställdhet som styr regeringens familjepolitiska linje. Speciellt Samlingspartiets ministrar har sagt sig vara för en mer jämställd modell, även om det inte verkar vinna stöd hos regeringskumpanerna, säger Nylander.

 

Utrikesminister Timo Soini skriver i ett pressmeddelande i söndags att regeringen inte kommer att röra familjeledigheterna, eftersom familjer behöver stöd och uppmuntran - inte påbud och förmynderi från samhällets sida. Nylander menar att utrikesministern fått något om bakfoten.

 

- Den 6+6+6-modell som SFP förespråkat skulle åtgärda exakt det som utrikesministern påstår sig efterlysa, det vill säga mindre förmynderi från statens håll. I dagens läge bestämmer staten att mammorna är hemma med barnen, medan det i vår modell skulle vara familjen själv som fick bestämma hur man sköter familjeledigheten.

 

Mikaela Nylander

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37