Finlands alkoholproblem

04.02.2017 kl. 07:02
Klockan är åtta en torsdagsmorgon i januari och kommersen i baren efter säkerhetskontrollen på Helsingfors Vanda flygfält är redan livlig. Baren har varit uppe i tre timmar då den tydligen öppnar redan klockan 5 för de morgontörstiga.

Inte undra på hur killen som skulle med på en KLM flight klockan sex på morgonen förra året hade fått tag i två stop öl. Kroppen har ju två händer, ett för varje stop, och medan ombordstigningskön till flyget slingrade sig framåt bäljde han i sig de två stopen. Kanske var han flygrädd, eller så var han bara en så pass rutinerad flygare att han visste att serveringen ombord först kommer igång då lampan för säkerhetsbälten släckts. Därför kan det vara säkrast att ha stadgat sin törst redan på marken.


Den spontana reaktionen som medpassagerare är ju att man drar på smilbanden och skakar på huvudet. Men egentligen är det här inget att skratta åt. Det är inte tragikomiskt, det är bara tragiskt eftersom vårt samhälle har ett alkoholproblem ifall människor inte kan sätta sig på ett flyg utan alkohol.

Förra veckan flög jag till Vilnius för att delta i en konferens som de nordiska ambassaderna ordnade. Runt om mig längst bak i propellerplanet beställdes det vin och öl. Klockan hade ju redan blivit tio på morgonen. I flygplan kan det vara svårt att hålla koll på tidzonerna, vilket ju gjorde att det redan var eftermiddag någonstans i världen. Den kostymklädda affärsmannen, som var min bänkgranne, sköljde utan ett ord ner kaffet med en flaska vittvin.
 

Finnair serverar inte längre gratis alkohol, utan kaffe, vatten och blåbärssaft. Det verkar dock inte haft någon dämpande effekt på konsumtionen vare sig på morgonflyg till Litauen eller kvällsflyg till Spanien. Förra hösten flög min hustru och jag till Malaga där vi skulle delta i ett bröllop. Ovanför Paris, då vi hade avverkat lite på halva flygresan ropade pursern i högtalarna att det enda i dryckesväg som återstod i trolleyn var det som var gratis. All alkohol var slutsåld. De rutinerade passagerarna verkade veta att detta kan hända, eftersom de i raden framför hade bunkrat upp med varsin komponerad minibar i stolsfickan framför sig. För de som inte var lika förberedda återstod ett par långa timmar i ofrivillig nykterhet.

 

Kanske det bara är jag som blivit snobbig, men det här är inte ett normalt förhållande till alkohol. Som ett land fattar vi flaskan för lätt och det är inte bara kroppen som mår dåligt av det. För mycket alkohol skadar också arbetsprestationen, moralen och familjer. Många familjetragedier beror på för mycket alkohol.

På Alkos topp fem lista över mest sålda produkter är tre vodka. Att vi i Finland har ett begrepp såsom ”nyktra januari” borde få varningsklockorna att ringa. Har aldrig hört om Sober January eller en vit januari som begrepp i andra länder.

 

I vår kommer regeringen att avge ett lagförslag till riksdagen om förnyelse av alkohollagen.
I den nya alkohollagen behöver vi fortsättningsvis ha frihet under ansvar.

 
Mats Löfström

Gruppanföranden

Responsdebatt om Statsrådets EU-redogörelse

Också Svenska riksdagsgruppen sällar sig till skaran av röster som tycker att det är viktigt att oftare diskutera EU, Finlands roll i unionen och unionens framtid.
26.05.2009 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om EU-politiken

26.05.2009 kl. 10:35

Remissdebatt om statsrådets EU-redogörelse

Av statsrådets redogörelse över EU-politiken framgår regeringens vision om hur EU ska se ut, fungera och utvecklas till år 2020. Svenska riksdagsgruppen framhåller vikten av att alla skall kunna känna sig representerade i Bryssel och delaktiga i den politik som förs i EU.
16.04.2009 kl. 17:00

Responsdebatt om första tilläggsbudgeten

Trots att vi skött vår egen ekonomiska politik bra de senaste åren och kunnat både förbättra välfärden och korta av på vår statsskuld är vi mitt i den ekonomiska kris som startade i höstas på fastighetsmarknaden i USA och snabbt spred sig. Alla undersökningar pekar på att vi får lov att räkna med kärva år. Hur kärva de blir vet vi väl med säkerhet först efteråt. Nu måste vi hålla hjulen i rullning, stimulera sysselsättningen och upprätthålla tryggheten och basservicen för alla. Samtidigt måste vi ta sikte på en framtid där sysselsättningsgraden är hög, eftersom det utgör grunden för en hållbar välfärd.
18.03.2009 kl. 16:00

Interpellation om regeringens ställningstagande till högre pensionsålder

Vi har upplevt dramatiska veckor i politiken, något som har sin naturliga bakgrund i det som har hänt i världsekonomin men som också har med vårt lands åldersstruktur och arbetsmarknad att göra. Med stor tillfredsställelse kan vi notera att förståelsen för regeringens framförda förslag till åtgärder börjar vinna allt större understöd.
11.03.2009 kl. 16:30

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider.
12.02.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om tilläggsbudgetförslaget

Den ekonomiska recessionen är ett faktum. Det som överraskat oss alla nu är snabbheten i nedgången. Det enda vi kan fråga oss nu är bara hur djupt ekonomin sjunker och när vi igen börjar gå mot ljusare tider. Läget är detsamma i alla länder, den globala ekonomin visar sig nu från sin sämsta sida. I alla länder brottas man även med stimulanspaket för att stimulera åtminstone den egna ekonomin och konsumtionen för att, som president Obama sagt, krisen inte skall bli en katastrof. Också vårt stimulanspaket behövs – det ger oss en god chans att klara läget. Regeringen har reagerat snabbt, men måste ännu ha beredskap till snabba åtgärder under hela 2009. Vi måste hålla jämna steg med övriga världen.
12.02.2009 kl. 17:40