Finlands alkoholproblem

04.02.2017 kl. 07:02
Klockan är åtta en torsdagsmorgon i januari och kommersen i baren efter säkerhetskontrollen på Helsingfors Vanda flygfält är redan livlig. Baren har varit uppe i tre timmar då den tydligen öppnar redan klockan 5 för de morgontörstiga.

Inte undra på hur killen som skulle med på en KLM flight klockan sex på morgonen förra året hade fått tag i två stop öl. Kroppen har ju två händer, ett för varje stop, och medan ombordstigningskön till flyget slingrade sig framåt bäljde han i sig de två stopen. Kanske var han flygrädd, eller så var han bara en så pass rutinerad flygare att han visste att serveringen ombord först kommer igång då lampan för säkerhetsbälten släckts. Därför kan det vara säkrast att ha stadgat sin törst redan på marken.


Den spontana reaktionen som medpassagerare är ju att man drar på smilbanden och skakar på huvudet. Men egentligen är det här inget att skratta åt. Det är inte tragikomiskt, det är bara tragiskt eftersom vårt samhälle har ett alkoholproblem ifall människor inte kan sätta sig på ett flyg utan alkohol.

Förra veckan flög jag till Vilnius för att delta i en konferens som de nordiska ambassaderna ordnade. Runt om mig längst bak i propellerplanet beställdes det vin och öl. Klockan hade ju redan blivit tio på morgonen. I flygplan kan det vara svårt att hålla koll på tidzonerna, vilket ju gjorde att det redan var eftermiddag någonstans i världen. Den kostymklädda affärsmannen, som var min bänkgranne, sköljde utan ett ord ner kaffet med en flaska vittvin.
 

Finnair serverar inte längre gratis alkohol, utan kaffe, vatten och blåbärssaft. Det verkar dock inte haft någon dämpande effekt på konsumtionen vare sig på morgonflyg till Litauen eller kvällsflyg till Spanien. Förra hösten flög min hustru och jag till Malaga där vi skulle delta i ett bröllop. Ovanför Paris, då vi hade avverkat lite på halva flygresan ropade pursern i högtalarna att det enda i dryckesväg som återstod i trolleyn var det som var gratis. All alkohol var slutsåld. De rutinerade passagerarna verkade veta att detta kan hända, eftersom de i raden framför hade bunkrat upp med varsin komponerad minibar i stolsfickan framför sig. För de som inte var lika förberedda återstod ett par långa timmar i ofrivillig nykterhet.

 

Kanske det bara är jag som blivit snobbig, men det här är inte ett normalt förhållande till alkohol. Som ett land fattar vi flaskan för lätt och det är inte bara kroppen som mår dåligt av det. För mycket alkohol skadar också arbetsprestationen, moralen och familjer. Många familjetragedier beror på för mycket alkohol.

På Alkos topp fem lista över mest sålda produkter är tre vodka. Att vi i Finland har ett begrepp såsom ”nyktra januari” borde få varningsklockorna att ringa. Har aldrig hört om Sober January eller en vit januari som begrepp i andra länder.

 

I vår kommer regeringen att avge ett lagförslag till riksdagen om förnyelse av alkohollagen.
I den nya alkohollagen behöver vi fortsättningsvis ha frihet under ansvar.

 
Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om den riksomfattande trafiksystemplanen för 2021–2032

Gruppanförande hållet av ledamot Mikko Ollikainen.
01.07.2021 kl. 11:00

Planen för de offentliga finanserna

Responsdebatt 28.6.2021 där gruppanförandet hölls av ledamot Veronica Rehn-Kivi.
28.06.2021 kl. 15:00

Statsrådets utrikes- och säkerhetspolitiska redogörelse, responsdebatt

Gruppanförande hållet av ledamot Joakim Strand.
09.06.2021 kl. 15:00

Interpellation om reformen av social- och hälsovårdstjänsterna

Gruppanförande 1.6.2021 hållet av ledamot Veronica Rehn-Kivi.
01.06.2021 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om den riksomfattande trafikplanen 2021-2032

Gruppanförande hållet av ledamot Sandra Bergqvist.
26.05.2021 kl. 15:00

Statsrådets redogörelse om planen för de offentliga finanserna 2022–2025

Ledamot Veronica Rehn-Kivi höll Svenska riksdagsgruppens anförande.
19.05.2021 kl. 14:58

Interpellation om linjen i den ekonomiska politiken

Gruppanförande framfört av gruppordförande Anders Adlercreutz.
18.05.2021 kl. 15:00