Grundlagen får inte bli ett smörgåsbord

10.12.2016 kl. 07:52
För tillfället behandlar riksdagen regeringens förslag till jourreform.

Reformen slår fast hur många sjukhus i landet som ska få ha omfattande jour, öppna dygnet runt och med beredskap att vårda specialfall. Regeringen föreslår att enbart 12 sjukhus, mot dagens 20, i framtiden ska ha det. Det betyder att sex landskap kommer att bli utan sjukhus med omfattande jour. Förslaget påverkar inte direkt Åland, eftersom sjukvård är Ålands behörighet, men det kan påverka svenskan i Finland.

 

Regeringen har nämligen föreslagit att Österbottens landskap blir utan sjukhus med omfattande jour. Det skulle betyda att Vasa sjukhus blir degraderat i jämförelse med sjukhuset i Seinäjoki, som ligger i södra Österbottens landskap. I regeringens planer ska de patienter i Österbotten med den här typens jourbehov i framtiden föras till Seinäjoki.

 

Seinäjoki sjukhus är enspråkigt finskt, i en enspråkig stad som ligger i ett enspråkigt landskap. Österbottens landskap är däremot tvåspråkigt med nästan lika många finskspråkiga som de 85 000 svenskspråkiga. Om man måste välja mellan Seinäjoki och Vasa, borde man därför välja Vasa, eftersom finsk- och svenskspråkiga där kan få likvärdig vård. Ändå föreslår regeringen Seinäjoki.

 

I riksdagens grundlagsutskott har vi grundligt behandlat ärendet för att se om planerna strider mot bl.a. de grundlagsstadgade språkliga rättigheterna. Efter ett extrainsatt möte i onsdags kunde vi till sist enhälligt godkänna ett utlåtande.

 

Utlåtandet säger att de språkliga rättigheterna måste garanteras, annars kan reformen inte godkännas. Utlåtandet blev så bra som det bara kunde bli. Tidigare samma morgon såg det nämligen ut som om vi inte skulle kunna enas, utan behöva rösta.

 

Skulle vi röstat hade vi riskerat få en konstitutionell kris med oklara följder. Därför var det oerhört viktigt att vi fick ett enhälligt utlåtande. Det skapar också förutsättningar för att Vasa skulle kunna få ha kvar omfattande jour enligt en 12+1 modell, där både Seinäjoki och Vasa behåller nuvarande status. Det skulle vara det logiska.

 

Grundlagsutskottets skrivningar är i sig bra och borde i vanliga fall vara tillräckliga. Men i den här reformen har vi sett så många konstigheter att det stundtals nästan känts som om man försöker åka slalom runt grundlagsenliga rättigheter.

 

Grundlagsutskottet kräver att vården på svenska måste fungera - också i praktiken - men inte exakt hur. Jag personligen hade önskat att utlåtandet i klartext skulle säga att Vasa måste bli kvar. Nu avgörs den frågan i stället i social- och hälsovårdsutskottet.

 

Tuomas Pöysti, vårdreformens högsta tjänsteman, sa förra veckan i en intervju att en 12+1 modell inte blir nämnvärt dyrare. Därför känns det rätt absurt att vi behövt vända och vrida på frågan i grundlagsutskottet. Att Vasa ska ha fulljour också i fortsättningen borde ju vara självklart för att bäst garantera de grundlagsenliga rättigheterna. Problemet i det här förslaget är att man ställt grundlagsenliga rättigheter mot varandra. Rätten att få vård, ställs mot rätten att få service på sitt modersmål. Det har komplicerat behandlingen eftersom det i praktiken riskerat göra grundlagen till ett smörgåsbord.

 

Man bör därför så långt som möjligt undvika att ställa grundlagsrättigheter mot varandra. Det hade man kunnat göra också i denna fråga, om det funnits politisk vilja. Reformen har tyvärr laddats med politisk prestige där logiken riskerar falla offer för politiken. Ännu är det dock inte försent att låta sunt förnuft få sista ordet. Jag hoppas därför att den politiska viljan ännu kommer hittas så att både Seinäjoki och Vasa får behålla sin omfattande jour. Det är inte bara viktigt för Vasa, utan också på sikt för svenskans ställning i landet.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om kommun- och servicestrukturreformen

Kommun- och servicestrukturreformen är en av de viktigaste strukturpolitiska förändringsprocesserna som detta land någonsin upplevt. Samtidigt är den ett av denna regerings viktigaste projekt. Det innebär samtidigt att denna redogörelse är av största vikt och vi måste noggrant avväga hur vi ska fortsätta och förädla denna process. De problem som uppstått i reformen måste samtidigt tas på största allvar!
24.11.2009 kl. 15:05

Valtioneuvoston kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevasta selonteko

Kunta- ja palvelurakenneuudistus on yksi maamme merkittävimmistä rakennepoliittisista muutosprosesseista. Sa-manaikaisesti se on tämän hallituksen tärkeimpiä hankkeita. Tämä merkitsee myös sitä, että tämä selonteko on mitä tärkein, ja meidän on tarkkaan harkittava miten jatkamme ja kehitämme tätä prosessia. Uudistuksessa syntyneisiin ongelmiin on suhtauduttava erittäin vakavasti!
24.11.2009 kl. 15:00

Debatt om Finland och de arktiska områdena

Den arktiska regionen väcker definitivt ett stort politiskt och ekonomiskt intresse på global nivå. Klimatforskarna har redan för länge sedan slagit larm och varnat för att områdena närmast polerna kommer att påverkas klimatuppvärmningen först och att förändringen kommer att vara dramatisk där. Finland och de övriga nordiska länderna har därför ett särskilt ansvar att både inom EU och i internationella sammanhang uppmärksamma den arktiska regionen och människorna som lever där.
18.11.2009 kl. 15:00

Remissdebatt om den klimat- och energipolitiska framtidsredogörelsen

Framtidsredogörelsen om klimat- och energipolitiken är ett viktigt bidrag till den aktuella debatten om den nödvändiga vägen till ett utsläppssnålt Finland. Svenska riksdagsgruppen är glad för att redogörelsen utgår från klimatförändringens effekter ur ett globalt perspektiv och betonar de katastrofala riskerna för mänskligheten och livet på jorden om inget görs föra att förhindra utvecklingen.
21.10.2009 kl. 15:25

Statsrådets meddelande om valfinansieringen

Demokrati förutsätter val. Val förutsätter kandidater och partier. Men val förutsätter också valkampanjer. Valkampanjer är inte gratis, de kostar. Det räcker inte med att nå ut till väljarna bara på torg- och stugmöten och med dörrknackning – inte för att de är helt gratis, de heller.
30.09.2009 kl. 15:35

Interpellationsdebatt om äldreomsorgen

Det är uppfriskande att oppositionen också intresserar sig för politiska substansfrågor som direkt berör medborgarnas vardagliga liv. Äldreomsorgen är utan tvekan en sådan. Äldreomsorgen är ändå mindre lämplig som föremål för en interpellation eftersom den är en gemensam angelägenhet för regeringen och hela riksdagen, och inte minst för kommunerna där oppositionen här i riksdagen bär samma ansvar som regeringspartierna.
29.09.2009 kl. 15:15

Remissdebatt om budgetförslaget för 2010

Minns någon en statsbudget som alla skulle ha varit helt tillfreds med? Knappast. Oppositionen hittar alltid stora brister i budgetförslagen och regeringspartier hittar mindre brister. Knappast har det ens funnits någon finansminister som skulle ha varit helt nöjd med alla detaljer. Det hör till sakens natur, eftersom varje budget är en balansgång och pengarna aldrig räcker till.
15.09.2009 kl. 16:05