Den bästa lösningen ur grundrättighetssynvinkel skulle vara fulljour både i Vasa och i Seinäjoki

11.12.2016 kl. 10:14
Rätten till service på modersmålet sattes bakom grundlagströskeln och det betyder att om Social- och hälsovårdsutskottet inte gör paragrafförändringar i lagförslaget måste det få stöd av 5/6 av riksdagsledamöterna i plenum.

Sent på onsdag kväll gav riksdagens grundlagsutskott sitt utlåtande till det lagförslag som kallas för jourförordningen. Grundlagsutskottet slår fast att regeringens lagförslag med 12 fulljoursjukhus inte tryggar de språkliga rättigheterna om det enda österbottniska fulljoursjukhuset är Seinäjoki. Rätten till service på modersmålet sattes alltså bakom grundlagströskeln och det betyder att om Social- och hälsovårdsutskottet inte gör paragrafförändringar i lagförslaget måste det få stöd av 5/6 av riksdagsledamöterna i plenum.

 

Utskottet säger också att den bästa lösningen ur grundrättighetssynvinkel skulle vara fulljour både i Vasa och i Seinäjoki, det vill säga 12+1 modellen. Utskottet säger också att om endast Seinäjoki får fulljour måste den språkliga servicen tryggas i lag. Det betyder att med nu gällande lagstiftning måste Seinäjoki sjukvårdsdistrikt bli tvåspråkigt.

 

Det första av dessa två förslag, fulljour i Vasa, är enkelt. Om Social- och hälsovårdsutskottet sätter in ett ord till , Österbotten, i den paragraf där sjukhus som får fulljour räknas upp så är problemet löst. Enligt den högsta tjänstemannen för hela Sote-reformen, Tuomas Pöysti, är denna lösning obetydligt dyrare än det nuvarande förslaget.

 

Den andra lösningen, att göra Södra Österbottens sjukvårdsdistrikt tvåspråkigt, är däremot en mycket dyr och tidskrävande lösning. Det är naturligtvis mot den här bakgrunden direktören för sjukvårdsdistriktet Jaakko Pihlajamäki sade till finska Yle på torsdagskvällen att han ser den som den enklaste lösningen att ge fulljour till Vasa och man i Seinäjoki inte motsätter sig den lösningen.

 

Trots ovannämnda fakta försöker regeringen fortfarande hårdnackat köra en modell med tolv fulljoursjukhus trots att antalet tolv inte är någonting annat än en politisk kompromiss. Förra veckan publicerade både Seinäjokitidningen Ilkka och de finskspråkiga jordbrukarnas språkrör Maaseudun Tulevaisuus journalistiskt undermåliga ledare där svenskhatet flödade och de språkliga grundrättigheterna som finns i vår grundlag mot bättre vetande degraderades till simpel språkpolitik. Det kan väl inte vara så att vår regering, på samma sätt som nämnda tidningar, drivs av en unken fennomanism med kvarlevor från 1930-talet?

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om mänskliga rättigheter

För att Finlands människorättspolitik utåt ska vara trovärdig gäller den gamla goda visdomen att det gäller att först sopa rent för egen dörr. Svenska riksdagsgruppen välkomnar därför att denna fjärde redogörelse också täcker respekten för de mänskliga rättigheterna och grundläggande fri- och rättigheterna i det egna landet.
09.09.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsrådets långsiktiga energi- och klimatstrategi

Utmaningarna har växt ytterligare för regeringens långsiktiga energi- och klimatstrategi under vintern och våren. Den ekonomiska nedgången har ytterligare försämrat ekonomin och därmed också höjt ribban en aning för ekonomiska satsningar på klimatpolitiken.
17.06.2009 kl. 15:45

Statsministerns upplysning om det ekonomiska läget

Det är minsann inget lätt jobb att sköta Finlands ekonomi i dagens situation. Det är osäkert och det är snabba förändringar som gör det nästan omöjligt att förutspå den ekonomiska utvecklingen.
17.06.2009 kl. 11:15

Responsdebatt om redogörelsen om Finlands säkerhets- och försvarspolitik

Svenska riksdagsgruppen har många gånger framhållit att EU är den samarbetsram inom vilken Finland ska stärka säkerheten såväl i Europa som ur ett globalt perspektiv. Säkerheten och stabiliteten i EU och övriga Europa stärks genom den mångomtalade solidaritetsklausulen.
16.06.2009 kl. 13:55

Finlands säkerhets- och försvarspolitik

16.06.2009 kl. 10:35

Responsdebatt om budgetramarna 2010-2013

Som en följd av den ekonomiska krisen har hittills omkring 3 miljarder euro anvisats för stimulansåtgärder i vårt land – detta motsvarar omkring 1,5 % av BNP – en stor andel också med EU-mått mätt. Alla åtgärder som vidtas måste ha som målsättning att återställa tillväxten och balansen i vår ekonomi, motverka arbetslöshet och trygga vår betalningsförmåga – speciellt på lång sikt.
03.06.2009 kl. 13:35