Den bästa lösningen ur grundrättighetssynvinkel skulle vara fulljour både i Vasa och i Seinäjoki

11.12.2016 kl. 10:14
Rätten till service på modersmålet sattes bakom grundlagströskeln och det betyder att om Social- och hälsovårdsutskottet inte gör paragrafförändringar i lagförslaget måste det få stöd av 5/6 av riksdagsledamöterna i plenum.

Sent på onsdag kväll gav riksdagens grundlagsutskott sitt utlåtande till det lagförslag som kallas för jourförordningen. Grundlagsutskottet slår fast att regeringens lagförslag med 12 fulljoursjukhus inte tryggar de språkliga rättigheterna om det enda österbottniska fulljoursjukhuset är Seinäjoki. Rätten till service på modersmålet sattes alltså bakom grundlagströskeln och det betyder att om Social- och hälsovårdsutskottet inte gör paragrafförändringar i lagförslaget måste det få stöd av 5/6 av riksdagsledamöterna i plenum.

 

Utskottet säger också att den bästa lösningen ur grundrättighetssynvinkel skulle vara fulljour både i Vasa och i Seinäjoki, det vill säga 12+1 modellen. Utskottet säger också att om endast Seinäjoki får fulljour måste den språkliga servicen tryggas i lag. Det betyder att med nu gällande lagstiftning måste Seinäjoki sjukvårdsdistrikt bli tvåspråkigt.

 

Det första av dessa två förslag, fulljour i Vasa, är enkelt. Om Social- och hälsovårdsutskottet sätter in ett ord till , Österbotten, i den paragraf där sjukhus som får fulljour räknas upp så är problemet löst. Enligt den högsta tjänstemannen för hela Sote-reformen, Tuomas Pöysti, är denna lösning obetydligt dyrare än det nuvarande förslaget.

 

Den andra lösningen, att göra Södra Österbottens sjukvårdsdistrikt tvåspråkigt, är däremot en mycket dyr och tidskrävande lösning. Det är naturligtvis mot den här bakgrunden direktören för sjukvårdsdistriktet Jaakko Pihlajamäki sade till finska Yle på torsdagskvällen att han ser den som den enklaste lösningen att ge fulljour till Vasa och man i Seinäjoki inte motsätter sig den lösningen.

 

Trots ovannämnda fakta försöker regeringen fortfarande hårdnackat köra en modell med tolv fulljoursjukhus trots att antalet tolv inte är någonting annat än en politisk kompromiss. Förra veckan publicerade både Seinäjokitidningen Ilkka och de finskspråkiga jordbrukarnas språkrör Maaseudun Tulevaisuus journalistiskt undermåliga ledare där svenskhatet flödade och de språkliga grundrättigheterna som finns i vår grundlag mot bättre vetande degraderades till simpel språkpolitik. Det kan väl inte vara så att vår regering, på samma sätt som nämnda tidningar, drivs av en unken fennomanism med kvarlevor från 1930-talet?

Mats Nylund

Gruppanföranden

Remissdebatt om statsbudgeten för 2008

Det har nu gått ett halvt år sedan riksdagsvalet i mars och vi håller ännu på att slutföra det politiska maratonlopp som vi inledde i vintras. Oppositionen har hittat nya objekt för kritik och kräver nya satsningar. Regeringen håller däremot på med att förverkliga de målsättningar som vi gick till val med i mars – och vann valet med.
18.09.2007 kl. 15:35

Responsdebatt om budgetramarna 2008-2011

Jag vill tacka kollegerna i utskottet för en saklig behandling av statsfinanserna för de kommande fyra åren. Budgetramarna, som oppositionen förstås anser vara för snäva, är spikade med ansvar. Vi kan inte fördela pengar som vi inte har. Att sysselsättningsläget förbättras är en förutsättning för att vi skall kunna hålla en hög nivå på och utveckla servicen i framtiden. Nyheten om att BNP ligger på över 5 procent högre nivå än för ett år, att arbetslösheten är 1,6 procentenheter lägre än för ett år sedan och 60 000 fler är sysselsatta visar att Finland är på rätt väg.
19.06.2007 kl. 00:00

Regeringens rambudget för åren 2008-2011

Det är både rätt och klokt att försvara en ansvarsfull och strikt budgetpolitik. Det är rättvist gentemot kommande generationer. Då oppositionen vill använda mer av statens pengar, är det skäl att minnas att regeringens budgetutgifter är 180 miljoner större – hela 14 procent större - än föregående regerings budgetra-mar. Större utgiftsökningar än så, skulle vara ansvarslöst.
29.05.2007 kl. 15:15

Riksdagens 100-års jubileumsplenum

Då vi talar om historia, minns vi ofta bara de banbrytande skedena – de stora ögonblicken. Ändå är det så, att historien går framåt med små steg. Ibland så små att vi inte märker dem – förrän långt senare.
23.05.2007 kl. 14:30

Statsrådets meddelande om regeringsprogrammet

"Finland tillhör alla, oberoende av bostadsort, livssituation, modersmål eller etnisk bakgrund. Medborgarna skall garanteras rätten att påverka samt delta och vara delaktiga i beslutsfattandet". Denna markering i inledningen av regeringsprogrammet är viktig – och en stor utmaning för regeringen. Men det är också viktigt att säga ut att detta är regeringens vilja. Svenska riksdagsgruppen är mycket nöjd över det regeringsprogram som de fyra regeringspartierna har enats om under Matti Vanhanens ledning.
24.04.2007 kl. 15:30

Interpellation om klimatförändringen och tryggande av energiförsörjningen

Det är mycket bra att Samlingspartiet visar intresse för den pågående och skrämmande klimatförändringen. Klimatförändringen har pågått i decennier. Samlingspartiet väljer nu att kraftigt kritisera regeringen för dess miljöpolitik då det återstår fyra arbetsveckor av denna regeringsperiod. Det kan jag inte klassa som annat än blott valpolitik.
17.01.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om Finlands EU-ordförandeskap

Låt mig komma med ett frankt påstående: 2006 var året då federalismen tog några ordentliga steg framåt i det finländska EU-tänkandet. Detta av två orsaker: Europaparlamentet visade sig vara en fungerande institution och parlamentet bidrog kraftigt till att göra beslutsprocessen i EU till en tydlig politisk process- vilket också statsminister Vanhanen konstaterat i Bryssel i anslutning till servicedirektivet. Det var parlamentet och de politiska rörelserna i Europa som hade initiativet. Och det finländska ordförandeskapet hade ett gott samarbete med Europaparlamentet och tack vare det kunde många viktiga frågor inom EG-samarbetet ros i hamn.
11.01.2007 kl. 00:00