Avgifterna är ett hårt slag mot skärgården

23.11.2016 kl. 11:08
Kommunikationsministeriet planerar från och med april 2017 att införa ett försök med passageraravgifter på förbindelsebåtarna i Skärgårdshavet och Finska viken. Enligt ministeriets egen utsago är målet att säkra förbindelserna i skärgården genom tjänster som fungerar på marknadens villkor. Ett utkast till förordning om saken är just nu på remissrunda.

Att återinföra avgifterna betyder en ny och tung kostnad för speciellt de skärgårdsföretagare, som är beroende av tunga transporter. Sju år av avgiftsfrihet har gynnat skärgårdsnäringarna och turismen. I det nya förslaget skulle också de fast bosatta framöver tvingas betala avgift, vilket inte ens skedde före 2010 då avgifterna avskaffades. Skärgården borde utvecklas, inte avvecklas, och avgifterna är därför en eländig signal från regeringen.

Ett stort frågetecken är också hur ministeriet har tänkt skapa marknadsmässig lönsamhet på en marknad som enbart existerar en del av året. På sommaren kan det finnas en marknad för både privat och offentligt upphandlad trafik då mycket turister och sommargäster med olika behov rör sig ute i skärgården. Under hösten och vintern finns däremot inga större marknadsmässiga förutsättningar för både offentliga och privata förbindelsebåtar.

Förbindelsebåtstrafiken kan ses som en trafikpolitisk basinfrastruktur som kunde kallas för landsväg över vatten. Det kan låta som en enkel lösning att privatisera och avgiftsbelägga tjänster för att spara skattemedel, men vi betalar våra skatter för att staten ska ha råd med att erbjuda sådan här basservice.

Skärgårdsdelegationen kommer på sitt följande möte 14.12 att behandla sitt utlåtande till avgiftsförslaget, som nu befinner sig på remiss. Remissrundan tar slut 16.12 och utlåtandet förutspås bli kritiskt. Förhoppningen är också att så många instanser som möjligt avvisar förslaget. Målet är att ministeriet begriper att ta tillbaka förordningsutkastet och glömma idén med återinförda avgifter.
 

Mikaela Nylander

Riksdagsledamot, ordförande för Nylands Fiskarförbund

 

Stefan Wallin

Riksdagsledamot, medlem i Skärgårdsdelegationen

Mikaela Nylander och Stefan Wallin

Gruppanföranden

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30

Riksmötets öppningsdebatt 2008

Vi inleder 2008 i samma tecken som 2007 slutade. Den globala ekonomikurvan pekar neråt, i USA har man redan gått in för stödåtgärder för att stöda den inhemska konsumtionen och i Finland skriver de ekonomiska instituten och bankerna ner sina prognoser för tillväxten 2008.
12.02.2008 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för 2008

Den politiska hösten går mot sitt slut i och med att vi nu tar itu med behandlingen av budgetförslaget för nästa år. Jag vill börja med att tacka kollegerna i finansutskottet för en snabb och smidig behandling, men också regeringen för ett gott utgångsförslag.
17.12.2007 kl. 15:41