Nordiska samarbetet fördjupas

01.10.2016 kl. 07:57
Nu i september blev jag invald som en av Finlands representanter i Nordiska rådet. Det är ett uppdrag som jag ser mycket fram emot. Nordiskt samarbete är viktigt

Vi i Österbotten har alltid haft vårt fönster mot Norden öppet på vid gavel. Många har vänner, släktingar och andra kontakter i Norden och för dagens unga är steget kort att börja studera eller jobba  i ett annat Nordiskt land. En utveckling som i sig inte är helt okomplicerad med tanke på vårt eget lands framtid. Men det att de unga också väljer Norden, vittnar just om samhörighet och gemenskap, något som vi ska vara glad över. Det är också så att i en allt mer globaliserad och orolig värld växer vikten av nordiskt samarbete ytterligare.

Vi har många framgångsfaktorer som är gemensamma för de nordiska länderna. Vi har en välfärdsmodell som är känd världen över, god utbildning och när man undersökt vilka länder som har den lyckligaste befolkningen placerar sig alla nordiska länder bland topp 10. Tillsammans utgör Norden (Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island)  världens tolfte största ekonomi. Skulle vi vara ett land skulle vi alltså platsa bland G20 länderna! Norden är alltså också i ekonomiska siffror en aktör i världsklass. Vi är mycket starkare då vi är fem nationer som arbetar tillsammans. Det var knappast en tillfällighet, att president Obama bjöd in alla Nordens statsministrar samtidigt till Vita huset.

 

Behovet av ett fungerande nordiskt samarbete som vi vet också ett stort värde på individnivå. Vi har i norden länge varit föregångare då det gäller fri rörlighet. Det har varit okomplicerat att röra sig från ett land till ett annat. Just nu är situationen vid gränsen mellan Sverige och Danmark dock en annan. Förhoppningsvis kan man ändå småningom avstå från den gränskontroll som där införts p.g.a flyktingströmmen.

Att jobba för att minska gränshindren som berör mänskornas vardag, är också ett av Nordiska rådets fokusområden. Där finns mycket att göra, men minst lika mycket finns att göra för att det inte ska uppstå nya hinder, då länderna stiftar nya lagar.

I början av veckan var jag på mitt första möte i Nordiska rådets tecken. Hur vi i Norden kunde samarbeta ännu mera för att motverka människohandel,  var en av de frågor som jag kommer att få jobba vidare med. Finland är ordförandeland 2017, och som de nu ser ut kommer Britt Lundberg från Åland att väljas till president på sessionen i Köpenhamn i november. Något jag varmt stöder.

Presidentskapet roterar traditionellt mellan medlemsländerna. Att en ålänning skulle bli ordförande för Nordiska rådet skulle även stärka relationen mellan riket och Åland.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15