Låt studerande förtjäna

09.09.2016 kl. 12:50
SFP:s partiordförande Anna-Maja Henriksson tog upp frågan om högskolestuderandes inkomstgränser i sitt tal på Yrkeshögskolan Novias inskription idag. Hon konstaterade att studiestödets inkomstgränser borde höjas och att studerande inte ska bestraffas för att de jobbar vid sidan om studierna

- Det är oacceptabelt att regeringen Sipilä skär i studiestödet. Det är dock samtidigt paradoxalt att regeringen envist håller fast vid studiestödets inkomstgränser, eftersom det gör att studerandes möjligheter att arbeta vid sidan om studierna begränsas, säger Henriksson.

 

- Studiestödets inkomstgränser orsakar bekymmer för många studerande, som måste betala tillbaka sitt stöd ifall de förtjänat lite för mycket eller helt och hållet väljer att sluta arbeta då de kommit upp till inkomstgränsen. Dessutom är det viktigt att minnas att arbetserfarenhet är en viktig inkörsport till en kommande arbetskarriär.

 

- Den straffränta som uppbärs då studiestödet ska återbetalas är därtill helt oskälig. Årligen används det ett stort antal arbetstimmar till studiestödets återbetalningsbyråkrati. Jag trodde att regeringen hade för avsikt att genomföra ett ordentligt normtalko och då kunde man gärna börja här.

 

Inkomstgränserna för studerande höjdes senast 2008 från 550 euro till

660 euro per stödmånad. Straffräntan som uppbärs då studiestödet ska återbetalas ifall någon gått över inkomstgränsen ligger på 15 %.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37