Livet efter brexit

27.06.2016 kl. 13:20
Storbritanniens premiärminister David Cameron spelade högt, och förlorade. Storbritannien röstade med 17,4 miljoner mot 16,1 miljoner för att landet ska lämna EU. Man gjorde det trots alla varningar. De flesta ekonomer, alla betydande internationella organisationer, alla europeiska länder och Storbritanniens internationella allierade inkl. Australien, Japan och USA sa tydligt att man ville att landet skulle stanna.

Då Storbritannien lämnar EU kommer landet bli ekonomiskt fattigare och mindre viktigt i världen. Det här sades tydligt innan omröstningen, men i efterspelet verkar det ha kommit som en överraskning. Många verkar nu vilja önska att de hade ett dagen efter piller. På söndagen hade tre miljoner britter undertecknat en petition om att få rösta på nytt och på lördagen ordnades demonstrationer, trots att omröstningen redan var över.

 

Det verkar som om alla, inklusive lämna-sidan, tog för givet att folket skulle rösta för att stanna. Kanske var det just därför som valkampanjen blev så hetlevrad. Det handlade inte om att vinna argumentationen, utan att få folk så upphetsade att de gick och röstade. En av lämna sidans galjonsfigurer Michael Gove, som också är landets justitieminister, summerade det bra då han sa att ”Britannien har hört tillräckligt av experter”. Det lyckades. Valdeltagandet var högre än i senaste parlamentsval.

 

Det är givetvis glädjande med ett högt valdeltagande, men intresseskapandet för valet lämnade en besk eftersmak. Många, också seriösa politiker, lyckades nämligen piska upp stämningarna genom att spela på rädsla, främlingsfientlighet och rena lögner. Det här är helt oansvarigt eftersom det leder till ett mer polariserat samhälle med mer ilska och lägre trösklar. Det spelar populister, som Marine Le Pen och Gert Wilders, i händerna.

 

Alla som röstade för att lämna var så klart inte främlingsfientliga. Det är viktigt att det inte porträtteras som så. Vissa oroade sig över invandringen, andra över globaliseringen och urbaniseringen. Vissa var sura på EU medan andra bara ville visa långfingret till det politiska etablissemanget. Vissa ville rösta emot regeringen som man inte upplever bryr sig om intressen utanför London, andra ville ha mer pengar till sjukvården. David Cameron misslyckades förklara att det här inte var en omröstning om förtroendet för regeringen.

 

Ingen verkar nu veta vad som kommer ske. Många avgår, men få kliver fram. Lämna kampanjen hade tydligen ingen plan för hur Brexit skulle ske i praktiken. Nu säger de flesta från lämna sidan också att det inte längre är bråttom med ett utträde. Lämna sidan har också tagit tillbaka vallöften om mer pengar till sjukvården och Tory-europaparlamentarikern Daniel Hannan från lämna sidan satt i BBC i lördags och förklarade att ett EU utträde inte kommer betyda stopp på invandringen, något han konsekvent hade hävdat före omröstningen.

 

Storbritannien befinner sig nu plötsligt i en konstitutionell kris och behöver svara på var landets plats i världen är och vem som ska leda det. Det är ett mer polariserat och splittrat land än för ett halvår sedan eftersom omröstningen högg generationer och regioner isär.

 

Skottland vill stanna i EU och därför rösta på nytt om självständighet. I en färsk gallup stöder nu 60 % självständighet. Omröstningen river också upp gamla sår i Nordirland där EU varit en garant för freden. Spanien har redan föreslagit delad behörighet för brittiska Gibraltar.

 

Idag samlas riksdagens stora utskott för att diskutera läget och ge statsminister Juha Sipilä färdkost inför EU toppmötet på tisdag och onsdag. Det är viktigt att Finland kan kliva fram som en aktiv pådrivare för reformer i EU men samtidigt fungera som en stabiliserande faktor i relationen med Storbritannien där EU behöver ha is i hatten så att ingen bitterhet skapas. Storbritannien förblir Finlands goda vän oavsett EU-medlemskap.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15