Vad är humant och rimligt?

12.06.2016 kl. 08:44
Vi har de senaste dagarna engagerats av familjen från Irak där pappan har fått asyl och uppehållstillstånd i Finland, men mamman och familjens 3-åring utvisas. Dessutom har paret ett spädbarn, vars uppehållstillstånd är oklart.

Det är bra att HFD såg till att det blev timeout i processen och satte verkställighetsförbud på utvisningsbeslutet.

Migrationsverkets beslut blottar tydligt att vi har en lag om familjeåterförening som ger rum för sådana snäva tolkningar som jag bedömer att inte var lagstiftarens avsikt. Det är både orimligt och inhumant att splittra en familj som detta utvisningsbeslut nu gör, ifall det verkställs.

 

Då det gäller invandrare och flyktingar borde barnets fördel beaktas i alla lägen. Det bör vara något helt fundamentalt även i myndigheternas hantering av enskilda fall.

Barnets fördel var även det som grundlagsutskottet underströk i sitt färska utlåtande över regeringens förslag till ytterligare skärpning av utlänningslagen. Lagförslaget behandlas som bäst i riksdagens förvaltningsutskott.

I detta läge – då vi ser vad tolkningen av lagen leder till då det gäller familjeåterföreningar– är det direkt nedslående att regeringen driver på en skärpning. Det vittnar om ett synnerligen hårt och rått samhällsklimat, där alla barns rätt till sin familj inte mera sätts i första rummet.

Det är lätt för mig att förenas med Thomas Blomqvist, som är vår grupps medlem i förvaltningsutskottet, som säger att lagen borde ändras helt i motsatt riktning än vad regeringen föreslår.

Allt annat är inhumant och orimligt. Sannfinländarnas agenda när det gäller utlänningslagen känner vi till, men är det verkligen också Centerns och Samlingspartiets linje? Det går ännu att dra förslaget tillbaka, och jag hoppas vår statsminister nu skulle sätta ner foten.

Jag efterlyser nytänkande av regeringen. Påhejade av Sannfinländarnas i grunden mycket avoga inställning till invandring håller regeringen steg för steg på skärpa utlänningslagen med målsättningen att Finland inte ska framstå som ett attraktivt land. Är det ett sådant Finland vi vill ha som präglas av allmän negativism, missunnsamhet och främlingsfientlighet? Nej, det parti som jag representerar har en helt annan vision och andra värderingar.

 

Det är viktigt att våra myndigheter har klart för sig vad som avses med barnets fördel. De bestämmelser vi har får inte tolkas mot FN:s konvention om barnets rättigheter. Enligt den ska ett barn inte hållas åtskilt från sina föräldrar mot sin vilja, utom när det är barnets bästa.

Fallet med Irakfamiljen visar att skärpningen av utlänningslagen inte borde godkännas. I stället borde en ny lagberedning startas som leder till att dylika familjetragedier utesluts. Vi vet alla vilket värde det har för att integrationsprocessen ska lyckas att familjen kan hålla ihop.

 

Inkommande veckoslut samlas många partier till partikongresser runt om i landet. Då ges många möjlighet att diskutera samhällsklimatet i landet och vägen framåt för att lyfta Finland
Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Jubileumsplenum Finland 90 år

I medlet av 1800-talet, för snart 150 år sedan började tanken på ett fritt och självständigt Finland ta form, men det dröjde som vi vet ännu ett halvsekel förrän tanken blev konkretiserad. Vi har nyligen firat riksdagens, den moderna folkrepresentationens i Finland, 100-års jubileum och nu är det dags att högtidlighålla våra 90 år av självständighet.
05.12.2007 kl. 14:45

Regeringens redogörelse om nödcentralsreformen

När man läser statsrådets redogörelse om nödcentralsreformen får man lätt den bilden att eftersom reformen var nödvändig så fungerar den – men också att de nya nödcentralerna skulle fungera ännu bättre, och vara ännu mer produktiva och kostnadseffektiva om de bara vore större. Jag skulle egentligen redan i detta skede vilja ställa en fråga om hur många nödcentraler statsrådet anser att vi klarar oss med i Finland, men vet också att svaret på den frågan får vi först om något år. I slutet på 1990-talet fanns det 34 kommunala nödcentraler medan polisen hade 23 alarmeringscentraler. Man kan fråga sig hur många centraler vi totalt kommer att ha efter denna reform. Räcker 10 eller blir det ännu färre?
04.12.2007 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om uppdateringen av Finlands stabilitetsprogram

Den offentliga ekonomin i Finland står inför stora utmaningar. Befolkningen blir äldre medan den arbetsföra befolkningen – och således tillgången på arbetskraft – minskar. De åtgärder som regeringen och övriga offentliga aktörer kan vidta för att korrigera situationen är endast en del i det större sammanhang där även den ekonomiska utvecklingen i världen spelar en roll.
17.12.2007 kl. 12:35

Lagen om tryggande av patientsäkerheten (2. behandlingen)

Det sades redan i samband med första behandling tidigare i veckan, men jag säger det igen: Patientsäkerhetslagen är svår eftersom rätt ställs mot rätt; rätten till liv och hälsa ställs mot rätten till arbetskonflikter. Det är klart att dessa båda rättigheter är viktiga grundpelare i vårt välfärdssamhälle. Vi litar på att våra rättigheter används på ett sådant sätt att enskilda medborgares liv och hälsa inte är i fara. Så har det också fungerat hittills, också i alla arbetsmarknadskonflikter inom vårdsektorn.
16.11.2007 kl. 00:00

Gruppanförande om Finlands internationella militära insatser

Gruppanförande
13.11.2007 kl. 14:50

Statsrådets redogörelse om internationell krishantering

Då vi reviderade vår krishanteringslag för drygt ett och ett halvt år sedan var många skeptiska till att Finland skulle delta i EU-operationer. Man var då rädd för att EU och FN av någon anledning skulle ha olika målsättningar. I dagens läge kan vi konstatera hur sammanflätat krishanteringsmålen är inom dessa båda organisationer. Detta visar även statsrådets redogörelse.
13.11.2007 kl. 15:16

Interpellation om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal

Oppositionens första interpellation under denna valperiod innehåller inte mycket nytt; oppositionen väljer att rikta in sig på redan bekanta frågeställningar som diskuterades redan under förra perioden. Trots att oppositionen påstår att interpellationen handlar om kvaliteten i vård och omsorg och tillgången på yrkesutbildad personal är det lätt att inse att interpellationen egentligen handlar om vårdsektorns löner.
03.10.2007 kl. 10:37