Se möjligheterna – också i Arktis!

07.05.2016 kl. 09:00



Det är något alldeles speciellt med våren. Naturen vaknar till liv och visar sin skönhet och mångfald. Också vi finländare hittar ut ur våra ”vinteriden”.

Plötsligt fylls gatornas terrasser av glada mänskor, parkerna av ungdomar som njuter av livet tillsammans och också de äldre syns mera i gatubilden. Tänk om vi kunde ta tillvara all den positiva energi som så klart och tydligt finns i detta folk.

Just nu lever vi i ekonomiskt kärva tider. Finland har tappat positionen som Europas Japan. Tillväxten är svag och sysselsättningsgraden för låg. Industrin fortsätter att flytta delar av produktionen utomlands. Varför? Jo, helt enkelt för att det finns länder där det är förmånligare att producera och tillverka, där kostnaderna för arbetskraften är lägre. Det kommer det säkert alltid att finnas, och vi skall inte heller tävla med låglöneländerna.  

Men samtidigt går det bra för vårt västra grannland Sverige. Också Tysklands ekonomi har repat sig och är på rätt väg. Dessa länder påminner väldigt mycket om oss. Vad är det som då gör att inte vi också kunde lyckas? Jo, det mesta är nog fast på oss själva och vår svårighet i detta goda land att inse att vi måste klara av att förnya oss. Att vi behöver mera flexibilitet på arbetsmarknaden, satsningar på orken i arbetslivet och sporrande element för småföretagarna. Samtidigt gäller det att ha ögon och öron samt sinnena öppna för de nya möjligheter som finns runt knuten. Och det gäller att också lita på regionerna och inse att det är till hela landets fördel att ta tillvara de olika styrkor och specialkomptenser som finns runt om i vårt land. Alla skall inte behöva stöpas i samma form. Det tar död på kreativiteten. Därför behöver de framtida landskapen också på riktigt något att säga till om, en verklig självstyrelse. För närvarande ser regeringens schackdrag gällande den biten dessvärre inte ut att gå i rätt riktning.

Österbotten kan i många avseenden fungera som en förbild, då det gäller företagsamhet, vilja att utveckla och utvecklas samt viljan och förmågan att se bortom den egna horisonten. Här har vi alltid varit inriktade på export. Närheten till havet har gett oss porten ut till världshandeln redan för flere hundra år sedan. Det har också påverkat österbottningens lynne, vågar jag påstå, på ett sådant sätt att vi inte är rädda för det annorlunda utan ser på det med sund nyfikenhet. Kanske är det också därför som vi lyckats bättre med att ta emot flyktingar och invandrare.

Klimatförändringen kommer också att förändra världen. Flyttningsrörelsen kommer att fortsätta. Mänskan kommer att söka sig till länder där klimatet är fördragsamt, där det finns tillgång på vatten och mat. I vår närhet uppe i norr, har vi Arktis. Stormakternas intresse för området har vaknat. Finland har all anledning att se till att vi befinner oss vid främsta linjen och ser möjligheterna här för vårt näringsliv. Det kan handla om allt från isbrytare till miljövänlig teknologi. Jag kan heller inte låta bli att påtala behovet av språkkunskaper. För en kort tid sedan kunde vi läsa en nyhet om att det finns femtontusen lediga jobb i norra Norge. Just den arktiska dimensionen som utvecklas kommer att medföra ännu fler. Men då behöver man kunna svenska. Därför borde regeringen inse att istället för att börja med försök att göra svenska frivillig, borde man stärka svenska undervisningen. Det handlar faktiskt om en konkurrensfördel på arbetsmarkanden. Något som också den sannfinländske arbetsministern torde inse.

Anna-Maja Henriksson

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15