Perspektiv på vården i verkligheten

30.04.2016 kl. 08:03
För en månad sedan lanserade regeringen sin modell för vårdreformen. Det var inte första gången en rad ministrar ordnar presskonferens och berättar hur vården ska reformeras. Knappast var det heller sista gången.
Frågetecknen kring den framtida vården är ännu många. Det enda som står helt klart är att regeringens planer tyder på enorma förändringar.

Förändring är inte per definition av ondo. Tvärtom. Vi har rätt stora hälsoskillnader i vårt land och kvaliteten på vården varierar rejält beroende på var man råkar bo. Dessutom finns ett tryck att skapa effektiva strukturer för att gardera sig för det kostnadstryck som den åldrande befolkningen kommer att föra med sig.

Regeringens vårdstruktur består av 18 landskap. Dessa skall formellt ha självstyre men samtidigt planeras statlig styrning av bland annat jourverksamheten. Det här betyder i förläningen att verksamheten vid exempelvis sjukhusen i Borgå, Ekenäs och Vasa är hotade. Kommuneras roll kommer för sin del att minska då landskapen tar över. Vad som blir bättre med denna förvaltningsreform förblir oklart. 

Tio procent av befolkningen genererar åttio procent av vårdkostnaderna och största delen av kostnaderna uppstår i specialsjukvården. Regeringens bedömning av sparpotentialen verkar vara överoptimistisk. Vårdreformen skapar delvis förutsättningar för att utveckla effektiviteten och produktiviteten, men förändringarna blir mycket små om inte även tjänsteproduktionen förnyas. Det görs genom att göra rätt saker vid rätt tidpunkt av rätt person. Så här långt har det förblivit oklart hur vårdprocesserna ska bli bättre som en del av reformen. Ett välkommet element är den tilltänkta valfriheten. Frågan är dock vem som i verkligheten kommer att ha valfrihet i vården i framtiden. Svenska folkpartiet har talat för en valfrihet där alla finländare om de så önskar kan välja var de exempelvis uppsöker sin bashälsovård. Här är också enheternas storlek av betydelse. Om regeringen går inför att skapa stora enheter betyder det i praktiken att endast större aktörer i branschen kan komma in och erbjuda tjänster vid sidan av det offentliga. I Sverige har man möjliggjort det för små enheter att vara med vilket skapat många nya småföretag i branschen. Dessa drivs ofta av kvinnor, visar studier.

Språket är en mycket central faktor inom vården. Vård på modersmålet är en grundlagsenlig rättighet för oss svenskspråkiga. Tyvärr har regeringen inte gjort några som helst språkkonsekvensbedömningar av de tilltänkta reformerna. Slutresultatet är i värsta fall därefter.

Exakt hur den slutgiltiga vårdreformen kommer att se ut återstår att se. Nu behövs transparens och eftertanke. Förhastade manövrar och ogenomtänkt beredning har gjort att tidigare versioner av vårdreformen har kört på grund. Vi ska hoppas att det fenomenet inte upprepar sig.


 
Carl Haglund

Gruppanföranden

Statsrådets utbildningspolitiska redogörelse

Statsrådets redogörelse är en positiv läsning. För det första är nivån i den finländska utbildningen rätt bra och för det andra har regeringen valt att fördomsfritt sätta fingret på de utmaningar som måste lösas. Hela vårt välstånd bygger i grunden på hur vi löser de utbildningspolitiska utmaningarna. En hög kunskapsnivå blev Finlands räddning under det svåra 90-talet. Så skall det också vara i framtiden, sade Christina Gestrin
02.05.2006 kl. 00:00

Redogörelsen om detaljhandelns struktur och utveckling

Det är rätt vanligt att folk idag beklagar sig över både internationaliseringen och globaliseringen. Ofta framställs dessa som nya och obehagliga fenomen för Finland. Jag frågar mig om man då har glömt sitt eget lands historia och bakgrund, sade Roger Jansson i sitt gruppanförande.
26.04.2006 kl. 00:00

Regeringens budgetramar 2007-2011

Rapporteringen och slutsatserna från regeringens budgetramförhandlingar varierar beroende vem man lyssnar på. Dels har det talat om regeringskris och avgångar, dels om konstruktiva diskussioner. Kontentan är ändå den, att regeringen kom överens om att ge fortsatt stöd till lantbruk och landsbygd också efter att EU-stöden skärs ned. Exakta eurobelopp kan givetvis inte slås fast förrän förhandlingarna med EU avslu-tats. Det är inget nytt i det. Så har vi agerat redan i tolv år.
28.03.2006 kl. 00:00

Regeringens redogörelse om arbetskraftens fria rörlighet inom EU

Jag vill tacka regeringen för en bra redogörelse, men framför allt - en klok slutsats. Det är bra att regeringen driver en fördomsfri och klar politik. Mycket av de hot och risker som framförts i debatten om arbetskraftens rörlighet har handlat mera om skrämselpropaganda än om sakliga argument.
14.03.2006 kl. 00:00

Gruppanförande i interpellationsdebatten om kommunservicen.

"Det är framför allt dags för kommuninvånaren att begära svar av sin kommunledning; Lovar ni att vi klarar oss i trettio år till utan att göra något? Kan min kommun garantera att jag får modern service om tjugo år med dagens strukturer?", sade Eva Biaudet i sitt gruppanförande.
07.03.2006 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2006

Våren har inletts med en presidentvalskampanj som förutom utrikespolitiken, också berörde många aktuella EU- och nationella angelägenheter. Finlands roll i världen kommer att vara intressant under årets gång. På sommaren tar vi över ordförandeskapet för EU, och då har vi en unik chans att visa att Finland är ett land som vill arbeta för ett EU där alla invånare skall känna sig respektfullt behandlade, sade Christina Gestrin.
09.02.2006 kl. 00:00

Responsdebatten om statsbudgeten för år 2006

Riksdagen har inte enbart ägnat tid åt att maktbalansen i säkerhetspolitiken den senaste månaden. Varje höst begår vi en liten maktkamp mellan riksdag och regering om vem som skall ha sista ordet i fråga om statsbudgeten. Trots att riksdagen har den slutliga budgetmakten är det bra om riksdagens ändringar ändå kan skötas i samråd med finansministeriet för att undvika tekniska misstag.
13.12.2005 kl. 00:00