Nytt hopp i kampen mot skarvskadorna

08.04.2016 kl. 10:04
Det arbetsgruppsbetänkande, som på onsdagen överlämnades åt miljöministern, ingjuter nytt hopp om att vi äntligen får en fungerande mekanism för bekämpning av de skador skarven orsakar i skärgården.
Att riksdagskollegan Anna-Maja Henrikssons arbetsgrupp därtill var enhällig visar, att ingen längre kan förneka problemens existens. Såklart innehåller betänkandet också element av en kompromiss.

Bland åtgärdsförslagen handlar det klart viktigaste om att öka flexibiliteten i beviljandet av undantagslov för att reglera skarvpopulationen. Miljöministeriets instruktion till bland annat NTM-centralerna ska alltså nu förtydligas så, att man klarare definierar sådana åtgärder som framöver inte ens kräver undantagslov.

Därtill lättar man på bevisbördan för den, som ansöker om undantagslov i syfte att avhjälpa allvarliga effekter orsakade av skarven. I Åboland vet vi att flera ansökningar förkastats på grund av påstådd avsaknad av tillräckliga bevis eller så hänvisande till sådana formfel i ansökan, vilkas allvarlighetsgrad man minsann kan diskutera.

Ett viktigt förslag av arbetsgruppen är också att utreda hur ersättningssystemet för skador orsakade av skarven kan utvecklas. Det bästa sättet att undvika skador är såklart snabba och effektiva tillståndsförfaranden, som möjliggör reglering av skarvstammen. En hel del att bita i för de samarbetsgrupper bestående av alla berörda intressenter, som enligt betänkandet skall grundas i regionerna.

Då undertecknad i regeringsförhandlingarna på våren 2007 fick in ett omnämnande av skarven i regeringsprogrammet fanns det de, som hånskrattade. Vad hade en fågel i ett regeringsprogram att skaffa? I dag skrattar ingen längre. Skarvstammen har vuxit från 3 000 par till 24 000 par – alltså åttafaldigats. Före höstflytten beräknas antalet skarvar nu vara 120 000 stycken, detta enligt skarvarbetsgruppens färska rapport. Var fjärde håller till i Skärgårdshavet.

Det är fint att vi nu har en arbetsgruppsrapport, som erbjuder redskap för att effektivera kampen mot skarvskadorna.
Nu ligger bollen hos regeringen och miljöminister Kimmo Tiilikainen, Centern. Han måste se till, att rapporten omvandlas till ett sådant entydigt regelverk och en konkret, effektiv åtgärdspalett, som minimerar tolkningsmöjligheterna i den regionala myndighetsändan. Nu är det dags att systematiskt minska skarvskadorna och skydda vår skärgård, miljön, fisken och fiskerinäringen.

 
Stefan Wallin

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15