Ordförandeval

01.04.2016 kl. 09:00
SFP kommer att välja ny partiordförande på sin partidag i Åbo i början av juni.

Carl Haglund meddelade att han inte står till förfogande längre och han har själv redogjort för sina motiv. Under hans ledning har partiet lyckats mycket väl i val. Kommunalvalet 2012 var framgångsrikt och senaste riksdagsval var ett av de bästa som SFP gjort i modern tid. SFP vann ett mandat i Nyland. Partiet gick också klart framåt i röstetal i Österbotten trots att vi tappade ett mandat här på grund av att antalet riksdagsledamöter från valkretsen minskade.

 

Haglund är en stöttepelare när det gäller att försvara landsbygden och landsbygdnäringarna. Redan som ministerspecialmedarbetare och som statssekreterare engagerade han sig starkt i frågor som rörde jord- och skogsbruk, växthusodling, pälsfarmning, fiske och andra viktiga landsbygdsnäringsfrågor. Som minister var Haglund ofta den enda av partiordförandena som stod upp för bönderna när näringen hotades av nedkärningar eller pålagor.

 

Allt tyder på att linjen med en stark landsbygdförsvarare som SFP:s partiordförande fortsätter. Den starkaste kandidaten för ordförandeposten är utan tvivel Anna-Maja Henriksson som meddelade om sin kandidatur på torsdagsförmiddagen. Anna- Maja har en gedigen erfarenhet som riksdagsledamot, minister och riksdagsgruppens ordförande. Eftersom jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med henne under en lång tid så vet jag att frågor som är viktiga för den finlandssvenska landsbygds- och kustbefolkningen alltid har hög prioritet för henne.

 

Ett ordförandeval är alltid också en form av linjeval för ett parti. Därför skulle det vara välkommet med flera ordförandekandidater. Det är svårt att föra en debatt om politiska tyngdpunkter om man är ensam kandidat. En del debattörer och också redaktörer har bland annat hävdat att SFP gått högerut under de två senaste partiordförandenas tid. Om det är så kan man diskutera men den förda politiken har åtminstone tilltalat väljarna. Måttstocken finns och det är valresultaten. Nu kommer den nya ordföranden att också få ett helt nytt partiprogram som ska fastställas på partidagen som rättesnöre

 

För SFP står partiprogrammet alltid som ideologisk grund. Partiprogrammet står för den officiella linjedragningen och vi politker har det som rättesnöre. Skillnaden mellan partiordföranden kommer från deras profileringar. De kan välja att lyfta fram olika aspekter ut programmet. Anna-Maja Henriksson har en socialliberal profil och därmed kommer den politiken säkert att vara synligare i framtiden.  Hon är rätt person att föra SFP till nya valsegrar och in i nästa regering!

Mats Nylund

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15