Svar på skriftligt spörsmål om att förbjuda amalgam som tandfyllningsmaterial i Finland

09.03.2016 kl. 16:04
Minister Rehulas svar till ledamot Biaudet " Vilka åtgärder ämnar regeringen vidta för att förbjuda amalgam som tandfyllningsmaterial i Finland?"

Som svar på detta spörsmål anför jag följande:

Användningen av amalgam har minskat märkbart i Finland sedan 1980-talet. I Finland har man vidtagit många åtgärder för att minska bruket av amalgam. En expertgrupp på forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården (STAKES) utarbetade en rekommendation 1993 om material inom tandvården. Man rekommenderade att undvika nya amalgamfyllningar av miljöhänsyn för att minska kvicksilverbelastningen. Alternativa tandfyllningsmaterial rekommenderas för barn och gravida kvinnor. Man fäste även särskild uppmärksamhet vid förebyggande tandvård.

I Finland fastställdes hanteringen av amalgamhaltigt avloppsvatten och avfall från tandläkarmottagningar genom statsrådets beslut 112/1997. Efter det har avloppsvatten från

tandvårdsenheter fått ledas in i allmänt avlopp endast genom amalgamavskiljare, vars verkningsgrad skall vara minst 95 procent. Avloppsreningsverkens kvicksilverbelastning har

minskat under de senaste åren.

Europeiska kommissionen antog 2005 en kvicksilverstrategi, vars syfte är att minska de negativa verkningarna av kvicksilver på miljö och hälsa. Strategin genomgick en översyn 2011 och man föreslog förbättringar inom branscher där det redan existerar kvicksilverfria alternativ. Att minska eller förbjuda användningen av tandamalgam var ett av förslagen i strategin. Man konstaterade ett behov att utreda bruket av amalgam och materialets behov i Finland.

Utredningen gjordes 2012 som ett samarbete mellan miljöministeriet och social- och hälsovårdsministeriet och genomfördes som enkäter riktade till branschens yrkesverksamma samt läroinrättningar. Enligt utredningen bedömer man att mindre än 3 procent av tandfyllningarna utfördes med amalgam. Amalgam användes endast i speciella fall, i huvudsak vid svåra fyllningar av kindtänder, pga. materialets hållbarhet och låga kostnad. Utredningen

visade att amalgamet går att ersätta med alternativa fyllningsmaterial bara man beaktar en eventuell höjning av vårdkostnaderna och den sämre hållbarheten hos ersättande material. Så gott som alla tandläkarmottagningar använde amalgamavskiljare (99 %). Det fanns dock rum för förbättring när det gäller hanteringen av sekundärt amalgamavfall. Med hjälp av information och utbildning kan man minska belastningen av sekundärt amalgam ytterligare.

2012 förbjöd två EU-länder, Sverige och Danmark, helt eller delvis användningen av amalgam i tandfyllningar. Det är obligatoriskt i många EU-länder att använda amalgamavskiljare på tandläkarmottagningar. Av länderna utanför EU har Japan, Norge och Schweiz begränsat eller

helt och hållet förbjudit användningen av amalgam.

Minimata-konventionen om kvicksilver öppnades för undertecknande i Kumamoto, Japan, i oktober 2013. Europeiska unionen och de flesta av dess medlemsländer inklusive Finland har undertecknat konventionen. Fram till februari 2016 har 128 stater undertecknat konventionen och 23 stater har ratificerat den. Konventionen beräknas träda i kraft under 2017, då erfordrade 50 stater har ratificerat den. Med konventionen strävar man även till att minska de miljö- och hälsomen som orsakas av tandamalgam. Konventionen förutsätter inte att man slutar använda amalgam, men den förutsätter åtgärder för att minska användningen enligt en separat bilaga. De som undertecknat konventionen måste genomföra åtminstone två av bilagans åtgärder. Dessa åtgärder är bland annat att upprätta nationella mål för att minimera användningen av tandamalgam, att begränsa användningen av kvicksilver till att omfatta dess inkapslade form, att främja kvicksilverfria alternativ i tandfyllningar, att främja rutiner som ur miljöns synpunkt är de effektivaste för att minska kvicksilverutsläppen från tandvårdsenheter, samt att beakta frågan i utbildning och forskning inom branschen.

Kommissionen har den 2 februari 2016 utfärdat ett förslag till beslut om att godkänna kvicksilverkonventionen i Europeiska unionen. Konventionen verkställs genom en förordning

på EU-nivå. Social- och hälsovårdsministeriet anser att man redan genom nuvarande nationella åtgärder märkbart har minskat exponeringen för amalgam hos människor och miljö i konventionens anda. Dessa åtgärder kommer man att fortsätta med enligt det som förutsätts i konventionen och genom att öka information och utbildning i frågan i olika sammanhang.

För en god munhälsa är det viktigt att tillse att även den förebyggande vården fungerar, så att man kan minska behovet av tandfyllningar. För att upprätthålla munhälsan spelar de dagliga egenvårdsvanorna en central roll hos var och en.

 

Helsingfors 7.3.2016

Familje- och omsorgsminister Juha Rehula

Eva Biaudet

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15