Lös problemen eller avskaffa Landsbygdsverket

03.03.2016 kl. 09:36

Det är sammanlagt ca 200 miljoner euro som inte utbetalats från ansökningarna som gjordes våren 2015.
- Landsbygdsverkets oförmåga att sköta sina uppgifter orsakar extra kostnader på många gårdar, och slår hårt mot den enskilda bonden. Räkningar förfaller, låneräntor ökar i mängd, straffräntor tillkommer och tjänster kan inte upphandlas. Situationen blir definitivt inte bättre av att år 2015 för lantbrukets ekonomiska resultat varit ett av de sämsta någonsin. Samtidigt uppvisar myndigheterna en total avsaknad av flexibilitet då det kommer till misstag, förseningar etc. från böndernas sida. Så här kan det bara inte fortsätta. Nu hoppas vi att minister Tiilikainen på allvar ska ta itu med problemen, säger riksdagsledamot Thomas Blomqvist

Det är sammanlagt ca 200 miljoner euro som inte utbetalats från ansökningarna som gjordes våren 2015. Utbetalningen borde ha skett under samma höst, men sköts upp till december, då stöden endast till vissa delar utbetalades. Tidigare utlovades att den sista betalningsraten sker i april-maj, men nu riskerar utbetalningen att fördröjas till midsommarveckan.

- Det är fullständigt obegripligt att Landsbygdsverket MAVI än en gång har skjutit upp betalningen av lantbrukets stöd. Hur är det möjligt att man fortfarande skyller på tekniska problem då riksdagen gett tilläggsfinansiering uttryckligen för att lösa de problemen? Agerandet är dessutom arrogant, då man endast ensidigt informerat om saken via sin hemsida, utan att beakta de berördas situation, säger Svenska riksdagsgruppens ordförande Anna-Maja Henriksson.

Svenska riksdagsgruppen lämnar in ett skriftligt spörsmål om Landsbygdsverkets agerande. Där frågar gruppen bl.a vad regeringen kommer att göra för att genast säkerställa utbetalningen av stöden, samt vad regeringen tänker göra för att motsvarande dröjsmål inte ska ske i framtiden.

I höst föreslog Svenska riksdagsgruppen i sin skuggbudget att Landsbygdsverket läggs ner för att minska jordbrukarnas byråkrati och antalet förvaltningsnivåer.

- Enklare processer är en vinst i såväl tid, pengar och pappersarbete. För att jordbrukarna ska få koncentrera sig på sitt jobb istället för pappersarbete kunde vi lägga ner hela Landsbygdsverket. Den senaste farsen börjar vara droppen som får bägaren att rinna över. Om inte ministern snart får bukt på problemen är det dags att avskaffa Landsbygdsverket, säger riksdagsledamot Mats Nylund.


 
Svenska riksdagsgruppen

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15