20 miljarder orsaker

07.02.2016 kl. 08:00
Finlands statsbudget är 54 miljarder euro. Värdet på den sammanlagda industriella produktionen i Kvarkenregionen är cirka 20 miljarder euro. Att hålla infrastrukturen i skick inom ett sådant område borde vara självklart.

I synnerhet i fall där infrastrukturen kan förstärkas genom innovativa lösningar som kan ge upphov till helt ny global affärsverksamhet och därmed ännu fler euron för att upprätthålla välfärdssamhället. Kvarkenprojektet Midway Alignment – som drivs av Vasa och Umeå – går ut på just detta: att till priset av några rondeller skapa förutsättningar för tusentals nya arbetsplatser och flera miljarder i ny omsättning för våra företag.

 

Jag har varje vecka möjlighet att föra privata diskussioner med våra nyckelministrar kring framtidsscenarier som bolagen i Kvarkenregionen står inför. Det inger hopp att i diskussioner med även övriga kolleger och tjänstemän notera hur vetskapen om vår regions särdrag under det senaste året vuxit kraftigt. Ett upplysningsarbete som aldrig tar slut och som ständigt bör pågå för full fart på olika plan. I slutet av veckan fick vi ta del av ännu en undersökning som bekräftar den potential som finns i Österbotten. Vi har på många sätt och vis ett unikt momentum som bör tas till vara.

 

Varken vi själva eller våra lokala medier har någon orsak att utstråla dåligt självförtroende – tvärtom. Måste medge att jag under de senaste veckorna tappat räkningen kring antalet ”nyheter” som stort deklarerat att regeringen inte deltar i Midway Alignment - projektet – trots att projektansökan inte varit uppe till behandling inom regeringen eller dess utskott. Tid och möjligheter finns – om viljan finns, och det vore viktigt att inte ge övriga landet en falsk bild av att här har getts upp. Därför var det fint att se hur chefredaktörerna för Vbl och VK i en gemensam artikel stod upp för regionen – mera sådant. Åtminstone från Vasas sida kommer vi nämligen oavsett motstånd att arbeta 110 % tills en bra lösning hittas, och jag hoppas att alla nya och goda krafter som nu den senaste tiden aktiverat sig i Midway Alignment-projektet också i fortsättningen deltar – gärna även ekonomiskt - i det mångsidiga och långsiktiga strategiska arbete som Vasa och Umeå ensamma gått i bräschen för.

 

I stadsfullmäktige tog vi även i måndags klart ställning för att Vasa stad är motorn som vill utveckla centralsjukhuset utgående från - och i samverkan med övriga i – landskapet Österbotten. Viktigt är dock att notera att vi i dagens Vasa har ca 3000 statliga arbetsplatser – som till stor del besitts av vänner från våra grannkommuner – och som betjänar ett betydligt större område än endast Österbotten. För att försvara och utveckla också dessa funktioner gäller det att vara smart och ha ett öppet sinne även framöver. Endast en enad region kan försvara de funktioner som är livsviktiga för oss alla. Åtminstone i korridorerna i Helsingfors är det allmänt känt att våra kommande generationer i regionen vore betjänta av att vi själva aktivt undanröjde onödiga gränser för utveckling.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Gruppanförande om Lissabonfördraget

10.04.2008 kl. 15:10

Regeringens proposition om godkännande av Lissabonfördraget

Lissabonfördraget stärker den Europeiska unionens dimension på flera sätt; öppenheten ökar, ett verktyg för medborgarpåverkan införs, de grundläggande fri- och rättigheterna samt de mänskliga rättigheterna får samma status som unionens grundfördrag. Fördraget ger utan vidare unionen de verktyg som behövs för att tackla existerande och kommande utmaningar. I fördraget slås fast att unionen skall bygga på de gemensamma värdena respekt för människans värdighet, frihet, demokrati, jämlikhet, rättstatsprincipen och respekt för de mänskliga rättigheterna.
10.04.2008 kl. 18:30

Statsrådets trafikpolitiska redogörelse

Finland är ett geografiskt sett stort men glesbebyggt land. Hela en femtedel av invånarna bor i huvudstadsregionen, och en klar majoritet bor i tätorter och städer. Logistiskt sett är Finland en ö, eftersom den absoluta merparten av vår utrikeshandel fraktas sjövägen. Allt detta ställer stora krav på trafikförbindelserna i vårt land. Trafiklösningarna måste stöda regionernas utvecklingsmöjligheter och möjligheten att bo överallt i Finland, fungera så att de stöder medborgarnas vardag och sörja för näringslivets behov av transporter. Fungerande trafiksystem och en god infrastruktur är förutsättningar för allas våra dagliga liv. Arbets- och skolresor, uppköp och fritidsresor är en naturlig del av vår vardag och trafiken en naturlig del av vårt liv.
01.04.2008 kl. 13:30

Remissdebatt om statsrådets redogörelse om ramarna för statsfinanserna 2009-2012

Ett lands framgång beror på många saker - kunskap och kunnande, social rättvisa och jämlikhet för att ta några exempel. En annan framgångsfaktor är sysselsättningen. Det är därför som Matti Vanhanens regering gör rätt när den prioriterar sysselsättningen.
25.03.2008 kl. 12:15

Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkas verksamhet

Gruppanförande
11.03.2008 kl. 14:55

Statsrådets redogörelse om Finlands deltagande i Natos snabbinsatsstyrkor

Att skicka ut män och kvinnor till en svår krissituation kan vara ett svårt beslut. Eftersom Finland hör till världseliten på fredsbevarande operationer skulle det vara synnerligen svårt för oss att dra oss från ansvaret att bidra till att upprätthålla den internationella freden och säkerheten. Det är i grunden det som ett kommande engagemang i Natos snabbinsatsstyrkor, NRF, skulle innebära; ett fortsatt finländskt engagemang för den internationella freden och säkerheten.
11.03.2008 kl. 15:15

Interpellationsdebatt om nedläggning av Stora Ensos fabriker och statens ägarpolitik

Att en fabriksnedläggning slår hårt mot den ort och region där den är verksam vet och förstår vi alla. Vi vet också vilken press beslutet sätter på arbetstagarna, deras familjer samt de lokala och regionala beslutsfattarna. Hoten om arbetslöshet och försämrade ekonomiska utsikter är tunga att bära med sig för alla inblandade. Det här har vi kunnat erfara på flera håll och i flera sektorer under de senaste åren i Finland. Den globala ekonomin för med sig nya utmaningar också för oss. Bolag verksamma i Finland spelar på samma globala marknad och med samma regler som bolag verksamma på helt andra håll. Finland är inte en åtskild del av Europa och världen - På gott och ont.
13.02.2008 kl. 16:30