20 miljarder orsaker

07.02.2016 kl. 08:00
Finlands statsbudget är 54 miljarder euro. Värdet på den sammanlagda industriella produktionen i Kvarkenregionen är cirka 20 miljarder euro. Att hålla infrastrukturen i skick inom ett sådant område borde vara självklart.

I synnerhet i fall där infrastrukturen kan förstärkas genom innovativa lösningar som kan ge upphov till helt ny global affärsverksamhet och därmed ännu fler euron för att upprätthålla välfärdssamhället. Kvarkenprojektet Midway Alignment – som drivs av Vasa och Umeå – går ut på just detta: att till priset av några rondeller skapa förutsättningar för tusentals nya arbetsplatser och flera miljarder i ny omsättning för våra företag.

 

Jag har varje vecka möjlighet att föra privata diskussioner med våra nyckelministrar kring framtidsscenarier som bolagen i Kvarkenregionen står inför. Det inger hopp att i diskussioner med även övriga kolleger och tjänstemän notera hur vetskapen om vår regions särdrag under det senaste året vuxit kraftigt. Ett upplysningsarbete som aldrig tar slut och som ständigt bör pågå för full fart på olika plan. I slutet av veckan fick vi ta del av ännu en undersökning som bekräftar den potential som finns i Österbotten. Vi har på många sätt och vis ett unikt momentum som bör tas till vara.

 

Varken vi själva eller våra lokala medier har någon orsak att utstråla dåligt självförtroende – tvärtom. Måste medge att jag under de senaste veckorna tappat räkningen kring antalet ”nyheter” som stort deklarerat att regeringen inte deltar i Midway Alignment - projektet – trots att projektansökan inte varit uppe till behandling inom regeringen eller dess utskott. Tid och möjligheter finns – om viljan finns, och det vore viktigt att inte ge övriga landet en falsk bild av att här har getts upp. Därför var det fint att se hur chefredaktörerna för Vbl och VK i en gemensam artikel stod upp för regionen – mera sådant. Åtminstone från Vasas sida kommer vi nämligen oavsett motstånd att arbeta 110 % tills en bra lösning hittas, och jag hoppas att alla nya och goda krafter som nu den senaste tiden aktiverat sig i Midway Alignment-projektet också i fortsättningen deltar – gärna även ekonomiskt - i det mångsidiga och långsiktiga strategiska arbete som Vasa och Umeå ensamma gått i bräschen för.

 

I stadsfullmäktige tog vi även i måndags klart ställning för att Vasa stad är motorn som vill utveckla centralsjukhuset utgående från - och i samverkan med övriga i – landskapet Österbotten. Viktigt är dock att notera att vi i dagens Vasa har ca 3000 statliga arbetsplatser – som till stor del besitts av vänner från våra grannkommuner – och som betjänar ett betydligt större område än endast Österbotten. För att försvara och utveckla också dessa funktioner gäller det att vara smart och ha ett öppet sinne även framöver. Endast en enad region kan försvara de funktioner som är livsviktiga för oss alla. Åtminstone i korridorerna i Helsingfors är det allmänt känt att våra kommande generationer i regionen vore betjänta av att vi själva aktivt undanröjde onödiga gränser för utveckling.

Joakim Strand

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15