Stöveltramp hörs återigen i Europa

18.01.2016 kl. 08:00
Det är många som har frågat sig hur det var möjligt för Hitler att komma till makten. Varför gjordes inget för att stoppa honom och alla fasansfullheter. Under Hitlers tid vid makten gjordes så omänskliga och brutala dåd som man inte ens trodde var möjliga att uppfinna

Att de sedan genomfördes med sådan systematik gör en förskräckt över hur ond människan kan vara. Jag har besökt Auschwitz, lastplatsen till Treblinka, där ghettot i Warszawa stod och sett det med egna ögon. Det är svårt att ta till sig.

 

Det var de små underlåtelserna som banade väg för Hitlermakten. Demokratin avskaffades inte över en natt. Det gjordes med små steg där medmänskligheten, solidariteten och det sunda förnuftet sakta, välregisserat och manipulerat ersattes med misstänksamhet, förakt och rädsla. Då stöveltrampen väl hördes var det redan försent.

 

Ljudet av stöveltramp hörs återigen i Europa på olika håll och på olika sätt. I Polen agerar den nya ultra-högerregeringen med kraft och snabbhet då man nu försöker montera ner stabila och oberoende institutioner. Man inskränker medias frihet och domstolsväsendets oberoende. EU-kommissionen inledde därför förra veckan en granskning mot Polen om man bryter mot reglerna. Det här är bra. Det borde EU-kommissionen redan ha gjort mot Ungern eftersom landet redan i flera år vandrat den väg som Polen nu vill följa.

 

Utrikesminister Timo Soini raljerar nu mot EU-kommissionen och ifrågasätter beslutet att reagera mot Polen. Det är Polens interna angelägenhet om man vill inskränka rättsstaten och medias frihet, tycker Timo Soini. Han har fel.

 

Det är EU:s skyldighet att reagera då rättsstaten är under attack. EU är framförallt ett fredsprojekt och EU-kommissionen är den, också av Finland, utsedda beskyddaren över att medlemskriterierna också upprätthålls då länder blivit medlemmar.

 

Det första medlemskriteriet handlar om att medlemsländerna måste ha stabila institutioner som garanterar demokrati, rättsstatsprincipen, mänskliga rättigheter samt respekt för och skydd av minoriteter. Soinis utspel är därför både kortsiktigt och historielöst. Europa har varit tyst förr då demokratin nedmonterats i länder. Det får vi aldrig vara igen.

 

Också på andra ställen sker saker som jag bara för ett par månader sedan inte trodde skulle vara möjliga. I Danmark har man stiftat en lag som ger polisen möjlighet att beslagta flyktingars ägodelar och pengar för att de ska kunna betala för sitt uppehälle medan deras rätt till asyl prövas.

 

Också i Finland sker saker som jag till nyligen inte trodde att skulle kunna hända. De senaste veckorna har medborgargarden uppkommit på ett flertal orter runt om i landet. Gruppen som kallar sig Soldiers of Odin och till majoriteten består av unga män i svarta bomber-, huv- eller skinnjackor vill hjälpa polisen att upprätthålla lag och ordning. Sådana gatupatruller har Finland inte sett sedan skyddskårerna på 1930-talet. Trots det så välkomnar justitieminister Jari Lindström gruppens insats. Man tror inte att det är sant. Det är polisen, ingen annan, som ska vara gruppen med ansvar att lag och ordning upprätthålls. Därför borde justitieminister Lindström i stället säga att det är dags för Odinkillarna att gå hem igen.

 

Vi får inte låta oss avtrubbas och låta det som skulle ha varit omöjligt för ett år sedan bli normalt idag. För det är de små underlåtelserna som banar väg för icke-demokratiska krafter. Vi behöver vara på vår vakt och inte lura oss i rädslans fällor och populismens förförande enkla lösningar på svåra frågor. Vi måste visa att vi har lärt oss av historien.

Mats Löfström

Gruppanföranden

Statsrådets redogörelse om Finlands säkerhets- och försvarspolitik 2009

Säkerhetsbegreppet omfattar idag betydligt mer än militär försvar, civilförsvar och tryggande av samhällets funktioner. Trots att vi bor och lever i norra Europa kan händelser var som helst i världen påverka vår uppfattning om vårt lands säkerhet. Vi måste också därför bidra till att stärka säkerheten på alla håll. En grundläggande fråga för vårt arbete för den globala säkerheten är vårt biståndsarbete. Utvecklingssamarbetet stöder förebyggande verksamhet, medling och fredsprocesser, återuppbyggnad efter konflikter samt eftervård efter kriser och naturkatastrofer. Det är viktigt att i utvecklingssamarbetet satsa på allt som kan stöda en demokratisk utveckling på olika håll i världen.
11.02.2009 kl. 00:00

Statsministerns upplysning om regeringens politik 2009

År 2009 kommer att präglas av den ekonomiska recession som vi nu befinner oss i. Frågan nu är bara hur djupt vi sjunker och hur länge den varar. Statsrådet har redan avgett ett förslag till en första tilläggsbudget med ordentliga stimulansåtgärder. Efter beslutet har budgeten och den första tilläggsbudgeten tillsammans en stimulanseffekt för 2009 som enligt Europeiska kommissionens jämförelse är den tredje största bland EU:s 27 medlemsländer. Resten av den politik om förs under året och de propositioner regeringen avger kommer alla att speglas mot denna bakgrund.
10.02.2009 kl. 15:00

Responsdebatt om statsbudgeten för år 2009

Det ekonomiska läget ser nu mycket annorlunda ut än vad det gjorde i mitten av september när vi diskuterade budgetförslaget i remissdebatt. Nu, tre månader senare, befinner vi oss i en ekonomisk tillbakagång, där dåliga prognoser var och annan vecka ersätts av nya, ännu sämre prognoser. Det har vi märkt genom ökade samarbetsförhandlingar, uppsägningar och permitteringar. Nästa år kommer att avvika från det vi blivit vana med under en längre tid. Vi är rädda för att arbetslösheten kommer att öka och den ekonomiska tillväxten att avta. Nu är goda råd dyra. Det gäller att anpassa budgetåtgärderna till den uppkomna situationen och rikta in dem på åtgärder som stimulerar inhemsk produktion, konsumtion och sysselsättning.
15.12.2008 kl. 00:00

Statsrådets redogörelse om reformen av upphandlingslagen

Målsättningen med upphandlingslagstiftningen är att säkerställa en fri rörlighet för varor och tjänster samt en välfungerande inre marknad, att effektivera användningen av offentliga medel och främja upphandling av hög kvalitet, samt främja en ökad öppenhet i upphandlingen.
26.11.2008 kl. 16:17

Remissdebatt om statsrådets klimat- och energistrategi

Regeringen har avgivit en av de viktigaste redogörelserna under hela regeringsperioden. Klimat- och energifrågorna bildar idag en helhet som inte kan skiljas åt och som genomsyrar både den nationella och internationella politiken. Vissa ramvillkor är fastställda för Finlands energi- och klimatpolitik genom EU:s klimatpolitik och internatioenlla överenskommelser. Inom Eu har man kommit överens om att utsläppen av växthusgaser skall minska med 20%, energieffektiviteten förbättras så att energiförbrukningen minskar med 20% och andelen förnybar energi av den slutliga energiförbrukningen på EU-nivå ska öka till 20% till år 2020 jämfört med nivåerna år 1990. För Finland betyder det att andelen förnybar energi skall öka till 38 % från nuvarande 29%.
12.11.2008 kl. 16:15

Revisionsutskottets betänkande om informationsstyrning inom social- och hälsovården

Den första juni ifjol trädde lagändringen som innebär att revisionsutskottets uppdrag finns upptaget i grundlagen ikraft. Revisionsutskottets roll och arbete är viktigt. Att riksdagen har ett eget organ som på en allmän nivå övervakar användningen av statsfinanserna och kan påtala brister samt lyfta upp frågor till diskussion stärker riksdagens roll som det ledande statsorganet. Gällande just denna diskussion är det bara synd att såväl tidpunkt som tema sammanfaller med interpellationen vi diskuterade i tisdags.
16.10.2008 kl. 17:45

Remissdebatt om statsrådets innovationspolitiska redogörelse

Innovationspolitik är ett relativt abstrakt tema – och jag är inte helt säker på om redogörelsen som sådan lyckas räta ut alla frågetecken, eftersom de konkreta angreppssätten och åtgärderna emellanåt förblir aningen ogripbara. Detta berör alla teman som man spontant anser borde finnas med i innovationspolitiken: Utvecklingen och forskningen som en bas att stå på, behovet av finansiering och riskfinansiering, behovet av kunnande, kompetens och företagande samt de utmaningar som globaliseringen medför. Att på ett framgångsrikt sätt genomföra de förslag som statsrådet framför i redogörelsen kräver en väl genomtänkt och konkret verkställighetsplan som är förankrad i både budget och rambudget.
15.10.2008 kl. 16:15